FFG Review: L’inconnu du lac

ABC-Distribution

ABC-Distribution

Heel wat cinefiele journalisten waren tijdens het afgelopen Filmfestival van Cannes ontgoocheld dat L’inconnu du lac de officiële selectie van Cannes niet haalde. Misschien dat de overwinning van die andere holebi-film (La Vie D’Adèle) de pijn wat verzachtte, toch vond was het meedingen naar de Un Certain Regard-prijs maar een magere troost.

ABC

Heel wat journalisten bejubelden de nieuwste prent van Alain Giraudie. Ook op het Filmfestival van Londen (dat parallel loopt met dat van Gent) gaat de film niet onopgemerkt voorbij. Op de dag dat L’inconnu du lac in Gent zijn première zag verscheen er namelijk in The Guardian een zeer positieve bespreking van de homoprent. Dit maar om te zeggen dat deze gayfilm een lieveling is van de pers. Zulke benjamins scoren bij het publiek meestal heel wat minder, denk maar aan Holy Motors.

Dat zal wellicht ook het geval zijn met L’inconnu du lac. Niet omdat de film (op het ontgoochelende einde na) een moeilijke film is, maar gewoon door zijn zeer controversiële aanpak. De hele film speelt zich af op een zomermeer dat bekend is bij de homo’s. Dat trekt heel wat nieuwsgierige mannen aan. De kijker wordt letterlijk met zijn gezicht op blote mannenkonten (en andere ledematen) geworpen.

Sommige kijkers zullen het daar misschien wel moeilijk mee hebben (het woord softporno komt meermaals over onze lippen), maar tegelijkertijd maakt Alain Giraudie ook één van de meeste originele holebi-prenten van de laatste jaren. Neen, deze keer gaat het niet om de homo die zich misbegrepen voelt, maar wel om een zeer merkwaardige gebeurtenis binnenin het homomilieu…een seriemoordenaar.

L’inconnu du lac is een geslaagde (en vooral zeer originele) prent. Het zou misschien beter geweest zijn om wat minder bloot te tonen waardoor de film een ruimer publiek kon aanspreken. Desalniettemin, beslist het bekijken waard.