Review: Seduced and Abandoned

HBO

HBO

I look back on my life and it’s 95 percent running around trying to raise money to make movies and five percent actually making them.

Met deze quote van Orson Welles opent de documentaire Seduced and Abandoned. Maar al is het binnenrijven van financiën het meest tijdrovende karwei voor menig filmmaker, het is een kant van de filmwereld waar we als kijker maar zelden zicht op krijgen. Wordt ons al een blik achter de schermen gegund, dan blijft die meestal beperkt tot de making-of van een film (denk maar aan biopics als Hitchcock). Iets waar regisseur James Toback en acteur Alec Baldwin met Seduced and Abandoned verandering in willen brengen.

HBO

Het uitgangspunt van hun documentaire is eenvoudig. In 2012 trok het tweetal naar het filmfestival van Cannes, op zoek naar geld om hun nieuwe film te kunnen draaien. Het project in kwestie? Last Tango in Tikrit, hun versie van Bernardo Bertolucci’s klassieker Last Tango in Paris (duh!), met Alec Baldwin en Neve Campbell die erop los rampetampen in Irak tijdens de Amerikaanse bezetting.

Oké, een redelijk vage plot, maar of Baldwin en Toback hun (al dan niet fictieve) film effectief gefinancierd krijgen, is dan ook niet van belang. Hun queeste is slechts een middel om uit te pluizen hoe je aan financierders raakt in de filmwereld. Hiervoor gaan ze in gesprek met regisseurs als Martin Scorcese, Roman Polanski en Francis Ford Coppola, acteurs als Ryan Gosling, Diane Kruger en Jessica Chastain, en een hele stoet filmverdelers. Allemaal hebben ze het over de evolutie van het Cannes Film Festival en van de filmindustrie in het algemeen. En het beeld dat ze schetsen, is niet fraai. Meermaals horen we de verzuchting dat geld vandaag de dag maar al te vaak primeert op kwaliteit. Met goede ideeën alleen ben je niks, veel belangrijker zijn bankable acteurs. Potentiële kopers van Last Tango in Tikrit willen Baldwin en Campbell dan ook maar wat graag vervangen door sterren als Gosling en Chastain.

HBO

Maar het is niet al kommer en kwel. Baldwin en Toback documenteren dan wel hoe film van een kunst tot een echte industrie verworden is, dat wil niet zeggen dat er niet om gelachen kan worden. Ze grijpen de gelegenheid ook aan om de filmhelden die ze voor zich krijgen aan het woord te laten over hun liefde voor het vak. Je hoort klassebakken als Scorcese  of Polanski vertellen waarom ze doen wat ze doen, en je voelt de passie ervan afspatten.

Zo biedt Seduced and Abandoned niet alleen een boeiende, geestige en eerlijke kijk op een aspect van de filmwereld dat we zelden aan bod zien komen, maar is het tegelijkertijd ook een ode aan de cinema. Een aanrader voor elke  rechtgeaarde filmfan.