Review: Short Term 12

Short Term 12

Filmfreak Distributie

Actrice Brie Larson vertegenwoordigde drie films op het voorbije Film Fest Gent: Don Jon, The Spectacular Now en Short Term 12. Het is ongetwijfeld die laatste waarin ze het meeste schittert. Ze speelt een jonge toezichtster in een tehuis voor probleemtieners. Samen met haar vriendje levert ze voortreffelijk werk af, maar ze heeft zelf af te rekenen met een trauma uit haar jeugdjaren. Dit haalt haar in wanneer ze een meisje met gelijkaardige moeilijkheden onder haar hoede neemt.

Filmfreak Distributie

De hele film speelt zich af in het tehuis. Als kijker krijg je een diepgaande inkijk in de leefwereld van probleemjongeren en hun interacties met elkaar.  Daarnaast ligt de focus op hoe opvoeders met deze situatie proberen om te gaan, terwijl ze zich vaak een weg moeten banen langs allerlei hindernissen gaande van weinig middelen tot tegenwerkingen van buitenaf. De kracht van de film zit hem vooral in het feit dat er op een onverwachte plaats als deze toch nog plaats kan zijn voor positieve emoties als humor en vriendschap.

Wat zich afspeelt binnen de muren van het revalidatiecentrum komt erg geloofwaardig over en daar is een reden voor. Niet alleen hebben de acteurs een poosje doorgebracht in zo’n tehuis, de regisseur heeft er zelfs een aantal jaar gewerkt. Hij weet dan ook waardevolle details in het verhaal te verweven, zoals de vaak creatieve manier waarop de stuk voor stuk unieke kinderen hun problemen trachten te verwerken. Deze leveren enkele mooie scènes op.

Filmfreak Distributie

Regisseur Destin Daniel Cretton maakte vijf jaar geleden reeds een gelijknamige kortfilm. Zijn beslissing om er een volwaardige prent van te maken bleek zeker en vast een goede te zijn. Dat heeft hij grotendeels te danken aan de uitmuntende acteerprestaties van de nieuwe cast. Brie Larson zet haar rol als ambitieuze en meelevende opvoedster met verve neer, terwijl John Gallagher Jr. haar perfect ondersteunt als goedlachse partner. Niet evident, aangezien de moeilijkheden waarmee het koppel te maken heeft steeds om de hoek loeren. Ook de kinderen acteren op een manier die ervoor zorgt dat je makkelijk met hen meeleeft.

Het lijkt een moeilijke opgave om iemand te vinden die Short Term 12 niet de moeite waard vond. Op het SXSW Filmfestival ging de film met twee grote prijzen lopen en op ons eigenste Film Fest Gent kaapte hij de publieksprijs weg. Short Term 12 tovert op subtiele wijze het ene moment een lach en het andere een traan op je gezicht. Gestoeld op authentieke acteerprestaties en ervaringen vervalt de film desondanks niet in melig melodrama. Een aanrader dus.