FFG Review: The Fifth Estate

Dreamworks

Dreamworks

Wie is Julian Assange? Een idealistische wereldverbeteraar of een gevaarlijk roekeloze egoïst? Regisseur Bill Condon probeert ons door middel van zijn biopic wegwijs te maken in de wereld van  informatielekken, internationale spionage en vrije meningsuiting.

Dreamworks

Wanneer de Australische Assange (Benedict Cumberbatch) in contact komt met de Duitse Daniel Domscheit-Berg (Daniel Brühl) zetten ze samen hun schouders onder de tot dan toe vrij nietsbetekenende WikiLeaks website. Binnen de kortste keren zijn de heren verantwoordelijk voor het neerhalen van de corrupte Kaupthing Bank in Ijsland. De ernst van de geheime informatie die hen wordt toegespeeld via anonieme klokkenluiders groeit recht evenredig met hun naambekendheid. Wanneer ze via Bradley Manning toegang krijgen tot een nooit eerder gezien volume aan top secret documenten van de Amerikaanse regering komt de organisatie en de onderlinge relatie tussen de twee kompanen onder enorme druk te staan.

“Two people and a secret. The beginning of all conspiracies.”

Ik val maar beter meteen met de deur in huis, The Fifth Estate is geen meesterwerk geworden. Een draak van een film is het echter ook niet. Je kan hem het best bekijken als een warboel van goeie bedoelingen. Op iets meer dan twee uur krijg je als kijker onwaarschijnlijk veel informatie te verwerken. Alsof de makers, net als Assange zelf, niks uit het bronmateriaal wilden schrappen uit principe.

Dreamworks

Bill Condon (Kinsey, Gods and Monsters – zijn bijdragen aan de Twilight reeks laten we uit respect even achterwege) is een meer dan capabele regisseur maar zijn aanpak bij The Fifth Estate laat wat te wensen over. De film telt amper rustpunten en knalt aan een sneltreinvaart doorheen de hele WikiLeaks geschiedenis. Het camerawerk hoort edgy te zijn maar Condon is geen Paul Greengrass en het resultaat oogt eerder slordig. De vele technobleeps, onnodig dreunende beats en het onhandige gebruik van het hele hacker gebeuren geven het geheel een bijna gedateerd gevoel mee. Alsof Condon, samen met ons, achter de feiten heen huppelt.

“If you give a man a mask, he will tell you the truth.”

De acteerprestaties zijn degelijk tot goed over de hele lijn. De sterke Europese cast met onder andere Moritz Bleibtreu en Carice Van Houten haalt haar beste Engels van onder het stof. Maar naar goede gewoonte is het natuurlijk Cumberbatch die met een genuanceerde Assange de show steelt. Grotere namen zoals die van Laura Linney en Stanley Tucci hadden voor mijn part gewoon uit het scenario geschrapt kunnen worden.

Het grootste probleem blijft dat je als kijker een stortvloed aan info over je heen krijgt. Personages komen en gaan zonder dat hun namen blijven hangen en dramatische gebeurtenissen volgen elkaar in zo’n vaart op dat ze triviaal beginnen lijken. Had Condon zijn stijl simpel gehouden (die ‘in het hoofd van Assange’ intermezzo’s zijn leuk maar extreem overbodig) en de verhaallijn wat van ballast ontdaan om meer gefocust te kunnen vertellen was The Fifth Estate een veel sterkere thriller geweest.