FFG Review: The Selfish Giant

Sinds lang hebben de Britten een patent op socialistisch-realistische drama’s. Films die over gewone mensen gaan, portretten van mensen waarvan we soms te vaak vergeten dat ook zij deel van onze samenleving uitmaken. De nieuwste spruit in dit groepje is de Britse cineaste Clio Barnard.

Met haar debuut The Selfish Giant de regisseuse meteen de prijs voor het Europa Cinemas Label voor beste Europese film. Na het zien van deze prachtfilm wordt het onmiddellijk duidelijk waarom. The Selfish Giant blijft niet alleen dagenlang aan je broek plakken, hij wordt ook nog eens geregisseerd door een filmkunstenares die haar vak tot in de puntjes beheerst.

Als de naam van de film je bekend in de oren klinkt, dan komt dat wellicht door het gelijknamige kortverhaal van Oscar Wilde waarop dit drama lichtjes is gebaseerd. Het zijn echter geen Victoriaanse beelden die we te zien krijgen, wel bikkelharde scènes uit het hedendaagse industriële stadje Bradford. Deze stad oogt even grijs als Leeds of Manchester. Wie leeft van een sociale uitkering, belandt vaak in de goot.

We volgen twee kinderen Arbor (Connor Chapman) en Swifty (Shaun Champan) die na het zoveelste incident in de klas van school worden gestudeerd. Hun ouders liggen daar niet echt wakker van, want zij hebben zorgen genoeg om hun torenhoge schulden (en dus de deurwaarder) te ontwijken. De twee kinderen komen in de ban van de wrede ijzerhandelaar Kitten die hun aanzet tot het stelen van koper.

Het is duidelijk dat Clio zich liet inspireren door de grootste klassiekers uit dit genre: Les 400 Coups, Le Gamin Au Velo of Kes. Allemaal hebben ze wel iets gemeen met The Selfish Giant, al was het maar de armoede waarin de protagonisten leven. Net zoals haar voorbeelden Mike Leigh en Ken Loach moraliseert Barnard nooit. Zij toont gewoon het leven hoe het is, de schrijnende taferelen spreken voor zich. Op het einde stevent de film af op een climax die menig kijker nooit zal vergeten.

The Selfish Giant die vanaf 15 januari in onze bioscopen zal draaien heeft nu al een plaats in de top 20 van 2013 veroverd. Meer dan een tip.