FFG Review: The Young and Prodigious T.S. Spivet

The Young and Prodigous T.S. Spivet

Belga Films

Jean-Pierre Jeunet zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen, maar wanneer ik pareltjes laat vallen als Le fabuleux destin d’Amélie Poulain en Un long dimanche de fiançailles is dat waarschijnlijk al helemaal anders. Op Filmfest Gent stelt de regisseur persoonlijk zijn eerste 3D-film voor. The Young and Prodigious T.S. Spivet is gebaseerd op een boek over een geniaal twaalfjarig jongetje. Hij wint een prestigieuze prijs voor één van zijn uitvindingen en trekt helemaal alleen richting het Smithsonian museum om deze in ontvangst te nemen.

Belga Films

Jeunet heeft iets met tot de verbeelding sprekende werelden. Zijn voorliefde voor filmtitels die iets minder makkelijk in de mond liggen maakt daar ongetwijfeld deel van uit. Hij maakt gebruik van een aantal scènes die je als kijker op een originele manier inzicht verschaffen in het brein van de briljante T.S. Spivet. Zo zie je de jongen op een bepaald moment letterlijk op een tweesplitsing staan. Links de Leugenberg, rechts de Prairie der Waarheid. Verder verschijnen T.S. Spivets krabbels en schetsen regelmatig in beeld. Het zijn deze kleine intermezzo’s die de film een eigen karakter geven.

Zijn moeder (Helena Bonham Carter) is een maatschappijkritische insectenverzamelaar, zijn vader een zwijgzame cowboy die een eeuw te laat geboren werd. Deze op het eerste zicht vreemde combinatie zorgt voor interessante interacties tussen de personages. Een mooi moment is wanneer de in het openbaar afstandelijke westernheld zijn vrouw in het passeren stiekem een klein streeltje over de arm geeft.

Belga Films

T.S. Spivet woont ergens op een afgelegen ranch, wat het contrast met zijn stedelijke eindbestemming extra in de verf zet. De avontuurlijke reis van het jonge genie levert dan ook enkele heel mooie beelden op. Als alle puzzelstukjes in elkaar gestoken worden, valt op hoezeer alle aspecten van de film afgestemd zijn op het 3D-aspect. Regelmatig vliegt er wel eens één van T.S. Spivets uitvindingen of mama’s insecten door de cinemazaal.

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn wat de klok slaat. Het jongetje rent niet alleen richting geluk, maar vlucht ook weg van een trauma dat hem al een tijdje achtervolgt. Het verhaal wordt verteld door de ogen van T.S. Spivet en heeft regelmatig wat weg van het sprookjesachtige en authentiek kinderlijke uit Moonrise Kingdom. Toch blijft deze film iets meer aan de oppervlakte. Samen met de inventieve 3D-vondsten maakt het deze film heel toegankelijk voor leeftijdsgenootjes van de uitvinder, maar ook volwassenen zullen de zaal gecharmeerd verlaten.