FFG Review: Under the Skin

A-Film

A-Film

Bijna een decennium na zijn laatste film, love-it-or-loathe-it Birth, is Under the Skin Jonathan Glazers grote terugkeer naar het witte scherm. Hoewel hij hier de pedofiele thematiek heeft ingeruild voor nihilisme, behoudt hij duidelijk zijn fascinatie voor het fantastische. We volgen hier “Laura” (Scarlett Johansson), een buitenaards wezen, dat de gedaante van een vrouw heeft aangenomen. Ze rijdt met haar busje door de marginale straten van Schotland, op zoek naar mannen, die ze tot bij haar thuis verleidt om hen vervolgens te consumeren.

Daar het verhaal filterdun is, is eigenlijk een groot pluspunt voor de filmmaker. Glazer besluit hier radicaal voor countercinema te gaan. De film presenteert zich aan het publiek als een science-fiction, alhoewel er redelijk weinig genre-elementen van te pas komen. De sci-fi insteek is maar een excuus om het genre te deconstrueren. Zo hebben de sci-fi onderdelen die wel op beeld komen een uiterst transgressief karakter, waardoor de film een immense en complexe gelaagdheid krijgt (probeer eens dat consumeren te analyseren!).

FilmNation Entertainment

A-Film

Glazers regie is esoterisch, berekend, gestileerd en geeft een paar dikke knipogen aan 2001: A Space Odyssey van Kubrick. Je vindt ernaast ook elementen terug van Species (de horror van een vrouw die mannen verslindt dankzij haar seksualiteit), David Lynch (de laatste “man” in Laura’s wagen is zowel griezelig als aandoenlijk), de road movie (het arsenaal aan passagiers) en de documentaire. Documentaire? Ja, u heeft dat goed gelezen.

Naast Laura’s point-of-views van desolate of verarmde straten van Schotland werd haar bestelwagen ook met minicams versterkt. Zo wisten een paar mannen in de film dus niet dat ze – ten eerste – gefilmd werden en ten tweede schaamteloos stonden te flirten met Scarlett Johansson herself. Een goedkope gimmick voor sommigen – alhoewel ik dit pas na de screening ben te weten gekomen – maar bevestigt nogmaals dat de lijn tussen fictie en realiteit zeer vaag is.De lezing van de film wordt een volledig subjectieve ervaring, een uur en drie kwartier van geprojecteerde intellectuele stimuli.

Over Johanssons prestatie hebben we dit te zeggen: voor sommigen zal ze Laura zijn, voor anderen blijft ze Scarlett (voor ons was ze eigenlijk een hybride, deze keuze is ook toegestaan). Veel maakt het niet uit, alle opties zorgen voor interessante lezingen. Johansson speelt Laura als ijskoud en ongevoelig. En dan toch weer niet. Hoe-dan-ook is de castingkeuze een prima zet voor de commercialisering van deze stevige film. We zullen ook niet verbaasd zijn als de distributie haar naaktscènes als marketing-techniek zal gebruiken.

A-Film

A-Film

Of Glazer nu kritiek uitbrengt op schadelijke mentaliteit van Schotten (of diens politiek), een misogyne sci-fi of, tegenovergesteld, een feministische doomsday scenario heeft willen maken staat buiten kijf. De film is een continuüm aan mogelijkheden, dat geaccentueerd wordt door de bevreemdende en strakke fotografie van Daniel Landin. Voeg nog die oorverdovende maar o zo gepaste soundtrack toe en je krijgt één van de meest interessantste filmervaringen van 2013. Under the Skin zal, net als Birth, het publiek in een tweestrijd werpen – het soms volledig wegvallen van narrativiteit zal sommigen mateloos storen terwijl anderen terecht kunnen klagen over Glazers ijdele regie – maar de cinefielen mogen hun retina’s al klaarstomen voor deze audiovisuele trip.