Florida… met meer olifanten

The Best Exotic Marigold Hotel

Fox

In The Best Exotic Marigold Hotel trekken 7 gepensioneerden naar een Indisch luxeresort om daar op een goedkopere en aangenamere manier hun latere jaren door te brengen. Wanneer ze in het hotel aankomen, wordt snel duidelijk dat de hoogdagen van de plek al een tijdje in het verleden liggen. Elke bezoeker  gaat op zijn eigen manier om met het hotel, het land en de mensen. Sommigen geven zich over aan de plaatselijke gebruiken, terwijl anderen liever onmiddellijk terug naar huis gaan. Ondertussen is de jonge manager Sonny (Dev Patel) druk in de weer om het hotel zijn status en populariteit terug te geven.

The Best Exotic Marigold

Fox

De film moet het vooral hebben van zijn cast, maar met een sterrencast als deze, is dat al meer dan voldoende. De 8 hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk fenomenaal, en ze zijn hier (mogelijk met uitzondering van Dev Patel) allemaal op hun beste. Bill Nighy, Tom Wilkinson, Ronald Pickup, Judy Dench, Penelope Wilton, Cela Imrie, en Maggie Smith, het zijn allemaal fantastische acteurs die hier het allerbeste van zichzelf geven. Vooral Maggie Smith is briljant als de racistische Muriel. Het is vooral haar bijdrage die deze film onvergetelijk maakt. Met de allerkleinste gezichtsuitdrukking, tovert ze een wereld van emoties en gedachten op het scherm. De emoties zijn wel overwegend afkeer en angst, en de gedachten vrijwel allemaal racistisch, maar het blijft een fantastische prestatie.

Ook regisseur John Madden mag hier niet vergeten worden. Hij haalt als regisseur steeds het beste uit zijn acteurs, en regisseerde in het verleden ook al 3 acteurs in Oscargenomineerde prestaties (Judi Dench, Gwyneth Paltrow & Geoffrey Rush). Samen met zijn cast, zorgt hij voor een magnifieke prestatie. Het grote probleem blijft het verhaal, dat op geen enkele moment dit niveau evenaart.

De cast slaagt er in om zo een verhaal te redden dat verder ongelooflijk doorsnee en steeds voorspelbaar is. Er wordt hopeloos geprobeerd om de film optimistisch, inspirerend, en romantisch te maken, maar dit heeft allesbehalve het gewenste effect. Een film kan natuurlijk niet zonder plot, maar hier is het toch het minst interessante element. De film heeft iets meer dan twee uur de tijd om 8 personages even veel aandacht te geven, wat neerkomt op ongeveer een kwartiertje per personage. Dit lijkt weinig, maar toch blijkt er nog genoeg tijd te zijn voor enkele minder boeiende momenten. Vooral tegen het einde, wanneer de humor plaats moet maken voor het sentimentele, stroperige verhaal, gaat de film een klein beetje de mist in. Maar de cast blijft fenomenaal, en dat alleen maakt deze film meer dan de moeite waard.