Here today, Gone tomorrow

Paradiso

In Gone speelt Amanda Seyfried de jonge Jill. Met zelf een ontvoering achter de rug is ze wantrouwig tegenover bijna iedereen. Wanneer haar zus ’s nachts uit haar huis verdwijnt, gaat Jill ervan uit dat het om dezelfde dader gaat. Omdat ze bij de politie op ongeloof stuit, gaat Jill zelf op pad om haar zus terug te vinden.

Paradiso

Dit alles doet ze op de meest idiote manier mogelijk. Wat begint met wat leugens escaleert snel naar inbraakpogingen en gewapende bedreigingen. Het is dan ook geen wonder dat de politie haar al snel op de hielen zit. Enkele banale plotontwikkelingen en wat nutteloze achtervolgingsscènes later maakt het ons al lang niet meer uit of ze nu alles heeft ingebeeld of niet en of ze dit alles zelfs maar overleeft of niet. Je zou bijna beginnen hopen dat ze het niet haalt, want dan zou er tenminste nog wat gebeuren.

Amanda Seyfried zelf doet weinig om dit geheel goed te maken. Haar gezichtsuitdrukking blijft tijdens de hele film ongeveer hetzelfde. Het is bij momenten niet duidelijk of ze nu vastberaden de ontvoerders van haar zus te willen, of gewoon heel dringend naar de WC moet.

Gone is de zoveelste variatie op hetzelfde verhaal waar Alfred Hitchcock voor het eerst mee op de proppen kwam in zijn film The Lady Vanishes. Het verhaal is sinds dan talloze kerel geïmiteerd (denk aan Flightplan), maar nooit geëvenaard. Ook Gone komt niet in de buurt. In een genre waar het einde vaak het verschil kan betekenen tussen meesterthriller en ongeïnspireerde rotzooi, lijkt de ontknoping hier bijna een nagedachte. Geen plottwists of onvoorziene gebeurtenissen; de gebeurtenissen die aan het begin van de film in gang worden gezet, ontvouwen zich allemaal op de meest voorspelbare manier mogelijk.

Bij gebrek aan beter entertainment, kan je nog steeds een spelletje “spot de televisiester” spelen; we zien onder andere Jennifer Carpenter uit Dexter, Katherine Moennig uit The L-Word, en Hunter Parrish uit Weeds de revue passeren. Wie spot er meer? Televisie zou trouwens een betere tijdsbesteding zijn. De gemiddelde aflevering van CSI biedt een even boeiend verhaal en meer spanning. Bovendien is ze ook een stuk korter. Geen enkele reden dus om tijd te verdoen aan deze misser.