Ice Age: Continental Drift

Ice Age 4

20th century fox

Verhaal

De film opent natuurlijk met de rode draad doorheen alle films namelijk: Scrat die zijn noot achtervolgt. En zo de continentale drift veroorzaakt. Daarna komen de gebruikelijke hoofdpersonages in beeld alsook de dochtermammoet Peaches. De tiener vecht voor haar vrijheid om bij een groepje populaire mammoeten te behoren en dit is niet zeer naar de zin van Manny, haar vader. Na wat geruzie tussen beide, slaat de wereld op hol. Het land breekt letterlijk tussen Manny vergezeld van Diego (de sabeltandtijger) en Sid (de luiaard) met aan de overzijde van de breuk Ellie en haar dochter. Zo ontpopt het verhaal zich in twee sporen met daarnaast nog het nevenverhaal van Scrat de eekhoorn.

Manny, Diego en Sid komen terecht met een geïmproviseerd ijsschip in het midden van de zee waar ze kapitein Gutt en zijn crew ontmoeten. Een heuse strijd tussen de heerser van de zee Gutt en Manny barst los en zet zich gedurende heel de film verder.

“You never leave a friend behind”

Fox

Ondertussen wandelt de achtergebleven meute aan de andere kant van de breuklijn richting de afgesproken plaats. Hier draait alles om Peaches en haar puberliefde met Ethan, een andere mammoet. Daardoor laat ze haar beste vriend Louis in de steek. Uiteindelijk komen ze terug samen en volgt een strijd tussen Gutt, die ondertussen Ellie en Peaches gevangen genomen heeft, en Manny. De kleine molrat Louis gooit zich in de strijd om Peaches te redden. Waarop Sid en zijn grootmoeder Granny het gevecht beslechten in het voordeel van hun kudde. Ondertussen groeit de liefde tussen Diego en Shira (sabeltandtijger) die muiterij pleegde om Diego te helpen. De film eindigt met Scrat die zijn Scratlantis door gulzigheid laat zinken tot de bodem van de oceaan.

Beoordeling

Fox

Gedurende heel de film wordt van de hak op de tak gesprongen en zijn de verhaallijnen wat chaotisch en te snel opgebouwd en afgebroken. De makers hebben een cocktail van liefde, actie, pubergedrag, vriendschap en waarschijnlijk nog meer geshaked tot deze warrige plot. Veel nieuwe personages worden geïntroduceerd omdat de karakters in de vorige films al uitgemolken zijn. Waarbij sommige succesvol zijn en andere minder. Granny, de oma van Sid, is bij momenten heerlijk grappig, Sid daarentegen verliest wat van zijn komische pluimen. De antiheld Gutt doet ieder kind wat dichter bij zijn moeder aankruipen. De gouden tand, het grijze slordige baardje en het bijpassende stemgeluid van Peter Dinklage doen je al huiveren bij de eerste kennismaking. Lang geleden dat nog zo’n goeie slechterik voor de dag kwam in animatieland. Zijn bijgestane crew is een bont allegaartje, waarbij de randdebiel Flynn alles wat opleukt.

Fox

Na de eerste ontmoeting met Shira hangt de liefde tussen Diego en haar al in de lucht. Voor mijn part mochten ze dit hele gedoe overboord gegooid hebben, samen met Manny. Want hoe raar het ook klinkt, hij blijft maar saaier worden met het vervelende stemgeluid van Ray Romano. Disneygewijs gooien ze er ook nog een liedje in, die net niet strak genoeg zit om een meerwaarde te zijn voor deze prent. Scrat zijn verhaal zet zich voort op de tonen van een zeer bekende symfonie, helaas kon ik mij na de film niet meer herinneren om welke het ging. Voor het eerst zag ik ook een film waarin de 3D nog eens meerwaarde was en niet een commercieel gegeven. Daarnaast hebben ze er ook nog een paar popsterren zoals Jennifer Lopez en Nicki Minaj als stem tegenaan gesmeten uit publicitaire overwegingen. Bij het regisseren van de film werd vaste waarde Mike Thurmeier vergezeld in het zitje door de eerder onbekende Steve Martino.

Maar al bij al moet het gezegd dat deze film alles heeft om de tienjarige medemens te bekoren tot in het diepste van zijn ziel. De snelle overgang van verhalen doet weinig vervelen. De vele actie en creatieve gevechten en überslechterik Gutt roetsjen onze kleinere broer of zus door een rollercoaster aan emoties. Ons gebrek aan het grote inlevingsvermogen voor zo’n film is een spijtige zaak. Al lijkt mij de kous nu wel definitief af voor Ice Age, toch heb ik zeker nog genoten van deze film. Ik raad ook elk gezin aan deze film te gaan bekijken op een druilerige middag. En in België komen deze vaak genoeg voor.