Impressie: Beasts of the Southern Wild

A-Film Distribution

Hushpuppy (Quvenzhané Wallis) woont samen met haar vader in ‘The Bathtub’, een gemeenschap die leeft in een moerasgebied afgesloten van de ‘beschaafde wereld’. Papa Wink (Dwight Henry) houdt van zijn dochter maar voedt haar met harde hand op. Hij wil haar voorbereiden op het leven in deze wereld. Wanneer er een grote storm op komst is, weigert Wink samen met nog wat enkelingen het gebied te verlaten.  Na de storm moeten de achtergeblevenen overleven in deze waterwereld. Wink wordt ziek, maar zet zijn harde opvoeding van Hushpuppy alleen maar gesterkt verder. De storm was het gevolg van het smelten van de ijskappen. Door dit smelten zijn er prehistorische wezens ontwaakt, zogenaamde oerossen. Deze naderen Hushpuppy terwijl ze op zoek gaat naar haar moeder.

A-Film Distribution

Beasts of the Southern Wild maakte begin dit jaar reeds furore op het Sundance festival. Terecht als je het mij vraagt. Cinematografisch komt de film sterk uit de verf. De beelden van het moerasgebied onder New Orleans na de doortocht van Katrina zijn indrukwekkend. Ook het acteerwerk van de jonge Quvenzhané en Dwight zijn sterk. Wanneer de oerossen effectief in het verhaal treden geeft dit een bevreemdend gevoel. Na er echter een tijdje over gedacht te hebben besefte ik dat er verschillende symbolieken bij me opkwamen die in het plaatje pasten. Er valt over te discussiëren of dit al dan niet positief is. Maar een film die mij stof tot denken geeft door alleen al de inbreng van oerossen vind ik straf. Zeker als het niet leidt tot de vraag, ‘menen ze dit nu serieus?’.

Beasts of the Southern Wild brengt zowel humor als drama en mengt dit op een gepaste manier. Er straalt een oprechtheid en authenticiteit van uit die de film de nodige geloofwaardigheid meegeeft. Een geslaagd langspeeldebuut voor regisseur Benh Zeitlin.