Impressie: Captive

Captive

Equation Distribution

Mei 2001, de Islamitische afscheidingsbeweging Abu Sayyaf valt een hotel in de provincie Palawan binnen. Ze gijzelen een groep buitenlandse toeristen en enkele christelijke missionarissen die er op het verkeerde moment aanmeerden. Onder hen is ook Thérèse Bourgoine (Isabelle Huppert). De kidnappers vluchten over zee en trekken vervolgens de jungle in. Ze vragen losgeld voor de gijzelaars en zolang dat niet betaald is wordt er verder getrokken. Het leger zit hen regelmatig op de hielen, maar lijkt meer geïnteresseerd in het uitschakelen van de separatisten dan in het bevrijden van de gijzelaars. Tijdens de trip zien we de gijzelnemers en gijzelaars een speciale relatie ontwikkelen in hun overlevingstocht.

Equation Distribution

Captive is gebaseerd op de Dos Palmas-kidnapping die plaatsvond in 2001. Regisseur Brillante Mendoza verzamelde getuigenissen en deed heel wat research over deze en andere kidnappings die destijds plaatsvonden. Hij nam de verzameling daarvan als basis voor het script en voegde er naar eigen zeggen ongeveer een kwart fictief materiaal in dat hijzelf nodig achtte in functie van het verhaal.

Captive brengt dan ook een emotioneel en soms moeilijk verhaal. De film op zich is helaas niet zo overweldigend. Het voelt soms aan als een lange trip die nergens heen leidt, met gebeurtenissen die weinig bijdragen. Bepaalde scènes werken niet overtuigend genoeg. Zo is er een scène waar Thérèse het tegen de nieuwe leider van Abu Sayyaf opneemt voor één van haar lotgenoten. Isabelle Huppert geeft haar deel van het conflict kracht maar de omgeving, de context voelt geforceerd aan. En zo zijn er nog voorbeelden.

Ron Morales, regisseur van Graceland en eveneens een Fillipijn zei al lachend in een gesprek dat hij dacht dat Brillante te veel geld had voor het project. Misschien te veel geld voor groots opgezette shoot-outs dan. Die krijg je voor ogen maar die geven de film geen extra dimensie. Captive brengt een interessant en (bij momenten) rakend verhaal, maar de film had nog veel meer kunnen zijn.