Impressie: Compliance

Compliance

Magnolia Pictures

Becky (Dreama Walker) gaat naar haar werk denkende een werkdag als een andere te beleven. Het blijkt echter al snel dat dit niet het geval zal zijn. Haar baas Sandra (Ann Dowd) krijgt een telefoontje van een zekere inspecteur Daniels (Pat Healy). Deze vertelt Sandra dat Becky geld zou gestolen hebben van één van de klanten. Hij draagt de vrouw op Becky te ondervragen. Naargelang de dag vordert worden de eisen van de man steeds extremer. Het respect voor de arm der wet brengt het leidinggevend personeel er echter toe de bevelen te blijven opvolgen.

The New York Times noemde Compliance:

“A slow-motion punch to the groin”.

Een betere omschrijving van de film kan je moeilijk verzinnen. Hij bouwt traag op en je krijgt op bepaalde momenten het gevoel dat het allemaal té absurd voor woorden is. Er wordt echter heel gericht naar het einde toegewerkt en hoe langer je de rit uitzit hoe meer je betrokken raakt.

Magnolia Pictures

Mocht dit verhaal 100% fictief zijn, zouden waarschijnlijk niet veel mensen zich echt door de film geraakt voelen. Het feit dat er zich een 70-tal dergelijke zaken hebben voorgedaan het afgelopen decennium zorgt echter voor een ware klap in het gezicht. Iets wat regisseur Craig Zobel kracht bij zet met zijn laatste beeld waarin hij zijn boodschap mededeelt.

Op het Sundance filmfestival kreeg de film heel wat goede kritieken maar verlieten anderzijds ook meerdere mensen de zaal. Dat wijst dan ook op een centrale eigenschap van Compliance. Want of je nu geraakt wordt door het verhaal of het helemaal niets vindt, bij deze film ga je de zaal niet zonder er iets bij te voelen verlaten.