Impressie: Flying Swords of Dragon Gate 3D

Flying Swords of Dragon Gate

Indomina Releasing

Drie jaar nadat de befaamde ‘Dragon Inn’ is platgebrand volgen we Zhao Gwai On (Jet Li). Een oprechte generaal die tegen het regime rebelleert en komaf wilt maken met Yu Hua Tian (Kun Chen), de leider van het Westelijke Bureau. De onderlinge strijd voert hen naar de vernieuwen ‘Dragon Inn’. Het gerucht gaat de ronde dat eens om de 60 jaar er een gigantische storm plaatsvindt die een verborgen gouden stad blootlegt. En het toeval wil dat dat op het punt staat te gebeuren. Zhao en Yu geraken verwikkeld in de strijd van een bende schattenjagers. De tijd dringt echter voor iedereen want de verborgen stad blijft slechts tijdelijk toegankelijk…

Indomina Releasing

Flying Swords of Dragon Gate vertelt een verhaal dat centraal staat in de traditie van de wuxiafilm. Regisseur Tsui Hark maakte met de film deels een remake van, deels een vervolg op zijn eigen werk Dragon Inn (1992). Visueel is de film erg sterk. Het kleurgebruik, de locaties en het geheel van de mise en scène zijn werkelijk tot in de puntjes verzorgd. Ook de actiescènes zijn zowel visueel als qua coördinatie van een hoog niveau. Het is dan ook in zekere zin gelukkig dat de film het in dit genre toch grotendeels van deze elementen moet hebben.

Wanneer je verder kijkt dan de genoemde zaken blijft er niet veel over. Het verhaal kent enkele leuke kleine verrassingen maar is niet om te zeggen een echte meerwaarde.

Indomina Releasing

Wat de muziek betreft… Die is het best te omschrijven als over the top. Zelfs voor een film in dit genre. Wanneer de score je een dreigend gevoel geeft op momenten dat er eigenlijk niets gebeurt, of als je bij de heroïsche (en tevens erg voorspelbare) intrede van een verdwenen personage het gevoel krijgt dat je luister naae de overwinningsmuziek van een jaren 90 videospel, wanneer je… . Het idee is wel duidelijk denk ik. Over the top is ook een gepaste benaming voor actie die plaatsvind tussen de actiescènes door. Een steen op de weg daar kan je niet over stappen, uiteraard niet! Daar moet je pirouettegewijs over zweven, wat anders?!

Flying Swords of Dragon Gate is afwisselend amusant dan wel licht belachelijk. De algemene beoordeling wordt gered door de visuele kracht en de behoorlijk geslaagde 3D effecten. Maar de film is verder zeker geen hoogvlieger.