Impressie: Game Change

Game Change

HBO

Senator John McCain (Ed Harris) wint onverwacht de voorverkiezingen en wordt de republikeinse presidentskandidaat. Dit heeft hij in grote mate te  danken aan de hulp van één van zijn campagneleiders, Steve Schmidt (Woody Harrelson). McCain heeft nu echter een geschikte running mate nodig. Iemand met sterallure. Liefst een vrouw. Na heel wat zoekwerk komt hij uiteindelijk terecht bij een zekere Sarah Palin (Julianne Moore), de gouverneur van Alaska. Op dat moment gaat één van de meest opmerkelijke presidentiële campagnes ooit van start.

HBO

Regisseur Jay Roach brengt met Game Change een gewaagde en controversiële prent. Vooral omdat we midden in de aanloop naar de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen zitten. Roach haalde de verhaalstof rond Palin uit het gelijknamige boek van Mark Halperin en John Heileman. Iets wat meteen voor een deel de grootste kritiek op de film enigszins neutraliseert. Zij baseerden hun werk op verhalen van achter de schermen van de republikeinse campagne.

Je kan van de film namelijk moeilijk zeggen dat hij een objectief beeld van Palin toont. Het feit dat dit enkel geldt voor Palin en bijvoorbeeld niet voor McCain zorgt ervoor dat de film desondanks zeker niet als een eenzijdige commentaar beschouwd kan worden. En daarmee is zowat de grootste kritiek op de film gegeven. Je ziet een prent zoals we dat van HBO gewend zijn. Zowel de beeldvoering als de mise-en-scène zijn degelijk verzorgd. Roach verweeft de archiefbeelden naadloos met de film. Dit versterkt enkel de waarachtigheid van de film en geeft je het gevoel dat je echt kijkt achter de schermen van de campagne. Kortom alweer een van de vele smaaksmakers van het Filmfestival Gent

“Still think she’s fit for office? – Aw, who cares. In forty-eight hours no one will even remember who she is.”

Maar bovenal zijn de acteerprestaties ijzersterk. Zowel Harris als Harrelson vervullen hun rol met verve. Toch is het Julianne Moore die met de grootste eer mag gaan lopen. Ze zet in Game Change een memorabele Sarah Palin neer. En memorabel is hierbij een sterk eufemisme. Ze won er dan ook niet toevallig een Emmy mee.