Impressie: Offline

Offline

Rudy Vandekerckhove (Wim Willaert) keert na zeven jaar gevangenis terug naar zijn oude buurt, in de omgeving van de muide. Met de hulp van zijn gepensioneerde kapster Denise (Margriet Bruggeman) en zijn celmaatje Rachid (Mourade Zeguendi) moet Rudy zijn leven weer op de rails krijgen. Hij gaat op zoek naar werk maar zoekt bovenal contact met zijn ex-vrouw (Patricia Goemaere) en zijn ondertussen 19 jarige dochter, Vicky (Anemone Valcke). Tijdens zijn poging om de draad terug op te pikken achtervolgt het verleden hem echter snel.

Offline is een psychologisch drama dat erg authentiek aandoet. Wim Willaert speelt niet enkel een geloofwaardige Rudy, hij is Rudy. Zet er Anemone Valcke tegenover en je ziet dat het werkt. Iets wat ook regisseur Peter Monsaert bevestigde in een interview dat we hier bij Supercalifragilistic met hem hadden. En naast opmerkelijke acteerprestaties verenigt Offline zowel visueel als auditief nog een hoop van het grootste talent dat er in onze contreien te vinden is. Director of Photography is niemand minder dan Ruben Impens die ook al een hand had in alle films van Felix Van Groeningen maar eveneens tal van andere Vlaamse producties. En voor de muziek wist Monsaert één van de ‘hotste’ rockbands van het moment te strikken, de mannen van Triggerfinger. De sound die ze brengen past als gegoten bij het karakter van Rudy en meer algemeen bij zowat de gehele atmosfeer van de film.

Zonder overdrijven mogen we stellen dat we er in onze Vlaamse filmwereld met Peter Monsaert weer een groot talent bijhebben. Monsaert was al actief in de wereld van het theater en de videokunst maar zet zonder veel problemen de stap naar film. Een meer dan geslaagd langspeel debuut als Offline kan in dat opzicht zeker tellen.