Impressie: Searching for Sugar Man

Sugarman

Sony Pictures Classics

Rating: ★★★½☆

Sixto Rodriguez was een artiest die eind jaren 60 begin jaren 70 enkele albums opnam. Critici waren positief over zijn werk en noemden zijn stijl Dylanesk. Beide albums sloegen echter absoluut niet aan in de VS en Rodriguez geraakte al snel in de vergetelheid.

Onverwacht werd zijn eerste album Cold Fact een enorm succes in Zuid-Afrika. Rodriguez werd er de stem van een generatie die opkwam tegen het Appartheidsregime. Jaren later gaan 2 muziekjournalisten op zoek naar de man waar ze zo weinig over weten. Het gerucht ging de ronde dat hij zich op een podium in brand had gestoken en zo zelfmoord pleegde…

“But thanks for your time, then you can thank me for mine and after that’s said, forget it.”

Sony Pictures Classics

Searching for Sugar Man vertelt het verhaal van deze onbekende artiest op een zodanige manier dat je vanaf het begin geïnteresseerd bent in zijn verhaal. Regisseur Malik Bendjelloul slaagt er in het mysterie zodanig te presenteren dat je als kijker wil weten wie die ‘Sugarman’ is.

Er zitten in het verhaal enkele fijne onverwachte ontwikkelingen als ook oprechte getuigenissen. De eerste personen die we te zien krijgen geven soms wel het gevoel dat de documentaire niets dan ophemelingen van Rodriguez gaat brengen. En ook de onderzoeksjournalisten vatten hun reis op een zodanig absurde manier aan dat je de indruk krijgt dat het niet helemaal serieus bedoeld is. Gaandeweg wordt hun gedrevenheid en enthousiasme echter een aanstekelijke inbreng.

En dan is er natuurlijk ook nog de soundtrack, toch één van de meest centrale zake  in Searching for Sugar Man. En deze is érg genietbaar. Rodriguez heeft inderdaad iets weg van een Dylan of de minder hevige kant van een Jimi Hendrix. Wie overweegt de documentaire te kijken raad ik eerder aan iets van Rodriguez op te zoeken dan de trailer te bekijken. Een betere manier om een beeld van de sfeer te krijgen is er niet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , ,

Comments are closed.