Impressie: Shadow Dancer

NV Lumière Publishing

Belfast 1973. De jongste zoon van een Noord-Iers gezin wordt neergeschoten terwijl hij om sigaretten gaat. Zijn iets oudere zus die hem gestuurd had ziet haar broer voor haar ogen sterven.

Belfast jaren 90. De IRA is actief met aanslagen hier en daar. De MI5 en andere Britse organisaties zitten vol in de tegenaanval. De jonge Noord-Ierse Collete McVeigh (Andrea Riseborough) en haar broers zijn vrijwilligers voor de IRA. Wanneer Collette gearresteerd wordt na een verijdelde poging tot aanslag komt ze voor een zware keuze te staan. Eerste optie: ze blijft haar medestrijders trouw en vliegt voor vele jaren de gevangenis in. Honderden kilometers van haar zoontje die dan moet opgroeien zonder zijn moeder. De tweede optie die haar wordt voorgelegd is een dubbelrol. Collete wordt hierbij vrijgelaten op voorwaarde dat ze als infiltrant aan het werk gaat.

NV Lumière Publishing

Shadow Dancer opent op een zeer visuele manier. De eerste scènes verlopen haast zonder dialoog. Enkel de montage en mise en scène vertellen ons wat we moeten weten. Regisseur James Marsh slaagt er in om het verhaal op dergelijke manier mooi en duidelijk te introduceren. Ook in het verdere verloop van de film krijgen we geen overdonderende auditieve laag op de film. Dit gaat zo ver dat ik me na de film bedacht eigenlijk niet veel van de score opgenomen te hebben. Shadow Dancer is eveneens ontdaan van overtollig kleurgebruik. De strijd van het Irish Republican Army is dan ook een weinig kleurrijke zaak. En de interne strijd die Collette doormaakt heeft ook niet bepaald nood aan vrolijke tinten. Qua sfeer zit Marsh er zeker op.

Toch laat de film mij enigszins onvoldaan achter. Het verhaal zit fijn in elkaar maar de rol van dubbelagente is niet meteen erg origineel. Je geraakt ook niet sterk bij de personages of hun zaak betrokken. Iets wat ik bijvoorbeeld wel had bij het zien van Bloody Sunday (Paul Greengrass). Al verwacht je dit nochtans wel van een karakter als Collette. Daarnaast zit er ook weinig, om het zo te zeggen, ‘schwung’ in de film. En waar de verhouding tussen Collette en MI5 agent  Mac (Clive Owen) degelijk wordt opgebouwd vallen er naar het einde van de film toe gevoelsmatig enkele gaten.

Shadow Dancer is een aardige film waarin een krachtige boodschap over een bepaalde harde, ongenadige maatschappij te vinden is als je erover nadenkt. Hij blijft helaas net iets te veel in de schaduw dansen.