Jolies bloedig regiedebuut

Starway Film Distribution

Angelina Jolie weet wat ze doet. Verhalen over burgeroorlogen zijn vaten vol emoties. Buren en vrienden komen tegenover elkaar te staan, gewone burgers worden moordenaars, dagdagelijkse plaatsen worden het decor voor oorlogscènes en bloedvergieten. Maar daartegenover staat dat er bij het verfilmen van zo’n verhaal een sterke hand nodig is om een evenwicht te vinden tussen emotie en droge gruweldaden.

EOne

Gruwel is er genoeg in haar regiedebuut In the Land of Blood and Honey, met name alle gruwel dat je jou bij een burgeroorlog kan voorstellen: executies, verkrachtingen, de scherpschutters van Sarajevo en verscheurde gezinnen. Jolie maakt goed gebruik van het insinueren van geweld in plaats van het te tonen. Het erg subtiel acteerspel van de hoofdacteurs ondersteunt die techniek en maakt de afgebeelde oorlogs(mis)daden des te tragisch.

De kern van In the Land of Blood and Honey is het liefdesverhaal tussen Danijel (Goran Kostic), een Servische politieagent uit een officierenfamilie en Ajla (Zana Marjanovic), een Bosnische moslimvrouw. Eenmaal de oorlog uitbarst wordt Ajla meegevoerd als seksslaaf voor Servische officieren. Danijel herkent haar van vóór de oorlog en neemt haar in bescherming als zijn persoonlijke portretschilder. Terwijl de spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen escaleren, drijft hun verschillende culturele achtergrond meer en meer druk op hun samenzijn.

Het stoort wel dat iedereen Engels spreekt. Ook bij ons draait de internationale versie. Maar voor de lokale markt werd ook een Bosnische versie gedraaid. Ongeveer een zesde van de scènes werd dus tweemaal gefilmd door dezelfde acteurs en sommige scènes werden gedubd. In the Land of Blood and Honey heeft een authentiek, low-budget gevoel en is in veel opzichten zeer gewaagd. Als producent had Angelina Jolie natuurlijk grote (creatieve) vrijheid. De film choqueert maar verrast ook op vlak van schoonheid. Clair-obscure composities zijn talrijk en de sneeuwlandschappen zijn prachtig in hun kilheid.