Review: Jeune Et Jolie

Mandarin Films

Mandarin Films

In de aanloop naar het Filmfestival van Gent kan je in Kinepolis elke derde donderdag van de maand terecht voor een avant-premiere van films die extra aandacht verdienen. Een mooi initiatief, en wie er op 15 augustus bij was zal het zich alvast niet beklaagd hebben.

In de openingsscène van Jeune et Jolie gunt François Ozon ons meteen een weinig verhullende blik op de mooie 17-jarige Isabelle. Tijdens een strandvakantie met de familie toont ze maar weinig interesse in haar Duitse vakantieliefje. Toch besluit ze niet naar huis terug te keren zonder haar maagdelijkheid in het zand achter te laten. Het is tekenend voor hoe ondoorgrondelijk Ozons muze van dienst, gespeeld door Marine Vacth, zich doorheen heel de film zal tonen.

Zonder duidelijke motieven, buiten de spanning die ermee gepaard gaat,  besluit ze haar diensten aan te bieden als call girl. Tijdens de ontmoeting met haar eerste klant is Isabelle nog wat onwennig, maar al gauw werkt ze tientallen rendez-vous af met een ijzige onverschilligheid die u klamme handjes zal bezorgen. Het is meteen de grote sterkte van de film: Ozon looft noch verheerlijkt haar keuzes en bewaart het grote enigma door zijn hoofdpersonage niet tot een catharsis te laten komen. Maar tegelijk is het ook een warme film: Zo weet Isabelle uiteindelijk toch een connectie te maken met een oudere man (mooie rol van Johan Leysen) en wordt haar familie voortreffelijk neergezet met spaarzaam gedoseerde humor en emotie die de beoogde toon geen stokken in de wielen steekt.

Mandarine Films

Vormelijk kiest Ozon andermaal voor een sjabloon om het bij momenten fragmentarische geheel aan mekaar te binden. Hij deelt zijn film op in vier seizoenen en gebruikt bij de sleutelscènes telkens een chanson van Françoise Hardy. De heel letterlijke, naïeve teksten contrasteren mooi met de beelden die net heel veel open laten. Het is net alsof hij wil zeggen: “Ach,niks ergs aan de hand, toch?”

Jeune et Jolie is andermaal een grote kleine film van een regisseur die het niveau van zijn beste werk (Swimming Pool, Sous Le Sable) weet te evenaren en ons ongetwijfeld nog veel moois zal schenken.

Oh ja, en net wanneer u denkt dat de film gedaan is, moet het mooiste stuk nog komen. Groots.