Kortfilms spotten in Leuven

Internationaal Kortfilmfestival Leuven

Internationaal Kortfilmfestival Leuven

The place to be voor de kortfilmfan is momenteel Leuven. Van 29/11 t.e.m. 7/12 gaat het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven (IKL) door in het kunstencentrum STUK. Op deze 19de editie word een brede waaier aan kortfilms met heel verschillende genres voorgeschoteld. Voor elk wat wils.

De films worden onderverdeeld in verschillende categorieën zoals Vlaamse competitie voor Kortfilms, Animation Nations, Kortfilms voor kinderen, All About Sex, enzovoort. Met de steun van Canvas en Humo die elk hun eigen prijzen uitreiken, is het festival een vaste waarde geworden in de Belgische filmwereld. Zeker voor beginnende cineasten is het IKL een ideale spreekbuis om hun afstudeerwerken aan de buitenwereld te tonen. Op de hoogmis van de kortfilm kan Supercalifragilistic niet ontbreken. Daarom trokken we op zondag 2/12 met glinsterende ogen richting de studentenstad in de hoop betoverd te worden door dit festijn der kortfilms. Met plezier vat ik de topmomenten voor jullie samen.

Animation Nations

De dag kon niet beter beginnen met het fantastische Paperman.  In het New York van de jaren 50 probeert een jongeman de aandacht te trekken van een jongedame aan de hand van papieren vliegtuigjes. Het resultaat is fenomenaal. Niet omdat het een Disney product is, maar omdat Paperman werkelijk pure schoonheid uitstraalt. Deze zwart-wit kortfilm is eenvoudig, alledaags, maar bezit fonkelwekkende humor, magie en avontuur.

Paperman – Walt Disney

Aan het begin van The Hungry Corps denk je “oei, wat is dis dit?”. Een eeuwenoud lijk dat verschrikkelijke honger heeft in modern Londen. Origineel, maar vooral bizar. Wanneer een pratende duif op de proppen komt, lijkt de zaak verloren. Niets is minder waar. De kortfilm sleept de kijker mee. Een verhaal over vriendschap en genegenheid. Op een subtiele en metaforische wijze toont de film de ware betekenis van het leven.

Als laatste animatiefilm hebben we Brain Divided. In deze hilarische komedie probeert een jonge knaap het hart te winnen van een erg aantrekkelijk dame. Jammer genoeg wil zijn brein niet meewerken. Het is onderverdeeld in twee kampen, de player- en de beleefde maar saaie kant. Ons hoofdpersonage houdt er een gespleten persoonlijkheid op na. Enkel en alleen als de twee helften samenwerken kunnen ze het meisje versieren. Een film met weinig diepgang, maar erg ludieke situaties en een heel verrassend einde!

Vlaamse competitie voor fictiefilms

Chansons de Charlotte – Brian Windelinckx

Chansons de Charlotte is een ode aan de romantische Franse film. In de hoofdrollen hebben we Sofie Hoflack, Wietse Tanghe en Bert Haelvoet. Doorheen deze musical volgen we Charlotte die moet kiezen tussen 2 erg verschillende mannen. De gekende driehoeksverhouding, maar ze verveelt niet. Op een evenwichtige manier worden we opgenomen in de emotie van Charlotte. We wachten ongeduldig af naar haar beslissing. Vlaamse dialoog en Franse zang was een gewaagde maar correcte keuze. Regisseur Brian Windelickx durft experimenteren en het resultaat mag er zeker zijn.

11 jaar na zijn prijswinnende Flat 41 heeft Hans Vercauter een nieuwe kortfilm, Wolfsmelk. Na een lange gevangenisstraf komt Marcus vrij. Van een blijde thuiskomst kunnen we niet spreken. Tussen Marcus en zijn broer, Simon, heerst een pijnlijke spanning. Geleidelijk aan komt de waarheid aan het licht. Sterke acteerprestaties van Wouter Hendrickx en Ben Segers. De film duurt maar 14 min, maar je wordt meegezogen in de dramatische sfeer. Als je deze kortfilm ergens kan meepikken, zeker doen!

Blue Monday is de tweede kortfilm van Jelle Gordyn. Zijn kortfilm werd niet alleen geselecteerd voor dit festival, maar ook voor de Humo-prijs. Op een heel natuurlijke manier toont Jelle zijn verhaal. Het is tegelijk romantisch en dramatisch, maar ook pure Vlaamse cinema. Wouter Hendrickx, Dirk Van Dijck en Tom Audenaert zijn enkele namen van de sterrencast. Blue Monday toont het verhaal van twee geliefden die elkaar weerzien na vele jaren. Ze zijn beiden verder gegaan met hun leven, maar kunnen de herinnering aan elkaar moeilijk loslaten. Hopelijk krijgen we nog veel te zien van deze groeiende regisseur. We houden hem in het oog.

Blue Monday - Jelle Gordyn

Blue Monday – Jelle Gordyn

Ten slotte, Emmenez-moi. Drie vriendinnen op leeftijd genieten volop van het leven. Tot één van hun het leven laat. De plotselinge wending heeft een zware impact op de overgebleven dames. Regisseur Anthony Van Biervliet kon drie ras-actrices strikken voor zijn kortfilm, Willeke van Ammelrooy, Viviane de Muynck en Reinhilde Decleir. Zonder veel lawaai wordt de gevoelstoestand van elke vrouw duidelijk gemaakt. Met kleine accenten, begrijp je wat de personages doormaken. Het resultaat is een aangrijpende kortfilm met een lach en een traan.

Wederom mag het Kortfilmfestival van Leuven zichzelf een geslaagde editie heten. Het is niet gemakkelijk om mensen warm te maken voor kortfilms. Ze duren inderdaad niet zo lang, maar dat maakt het net een kunst. Het is moeilijk om op een korte tijd de kijker mee te krijgen in jouw relaas. Met weinig middelen een krachtig verhaal afleveren is zeker onze aandacht waart. Het niveau ligt hoog op dit festival en dus zeker een bezoek waard. Ik heb er alvast van genoten.