Review: Les Misérables

Les Misérables

Universal

Ik geef toe dat ik niet de juiste persoon ben om iets over Les Misérables te schrijven. Ik ken niks van musical en ik hou er eigenlijk niet van. Het is te zeggen, ik hou uiteraard wél van de klassieke Hollywoodmusical. Singin’ in the rainFred en Ginger. Ik heb het gewoon niet zo met de stage musical. Te bombastisch.  Te veel gezongen woorden die daardoor aan kracht verliezen. In het geval van ‘Les Miz’ kreeg ik al lachbuien enkel bij de trailer, en ik nam ook de fans van de originele Broadwayversie niet echt serieus. Het boek had ik in een ver verleden wel gelezen. Het verhaal van de ‘misdadiger’ Jean Valjean (hij stal ooit een brood) en zijn kwelduivel Javert, aangespekt met de tragedies van Fantine en de tweede Franse revolutie, is en blijft een klassieker.

Universal

Ik ben naar Les Misérables gaan kijken omdat ik wél wilde weten wat het was. Uit nieuwsgierigheid, en met de intentie om de cinemazaal te verlaten wanneer ik het beu was. Ik vermoedde zo na een uurtje. Het feit dat ik de tweeënhalf uur helemaal toch helemaal heb uitgezeten, wil wat zeggen. Misschien moet ik mijn mening over musical herzien, misschien ken ik mezelf toch niet zo goed als ik dacht.

Ten eerste zijn er de acteurs. Russell Crowe als Javert: niet erg toonvast, maar de diepe klanken van zijn stem passen bij het onbegrepen karakter. Hugh Jackman als Valjean, het sterke maar twijfelende spilpersonage. Anne Hathaway als de ongelukkige Fantine. Helena Bonham Carter en Sacha Baron Cohen als les Thénardiers, die zorgen voor de broodnodige comic relief.  En dat gaat zo maar door, die cast vol buitengewoon grote namen.  Ze doen zonder twijfel allemaal het beste met wat ze binnen de regie voor de kiezen krijgen.

En in de regie zit het probleem. Tom Hoopers vorige prent, The King’s Speech, was een klassiek verbeelde maar aangrijpende historische film. Bij de bewerking van Les Misérables slaat Hooper de bal echter wél regelmatig mis.

De openingsscène en de opstand in Parijs op het einde zijn ronduit belachelijk, net als (spoiler?) de dood van Javert. Toch allemaal cruciale momenten in de film. Hooper wisselt tussen overdadig uitgewerkte, maar té artificiële set pieces zoals in de voorgenoemde scènes, en veel krachtigere intieme close-ups. De scène waarin Fantine alleen en van héél dichtbij (tegen een vervaagde achtergrond, en soms zelfs half buiten beeld) haar klaagzang I dreamed a dream ten beste geeft, is het effectieve hoogtepunt van de film. Het is het moment waarop ik besloot de film helemaal uit te zitten. Ze mag dan niet mijn favoriete kandidate zijn, maar als Anne Hathaway een Oscar wint, heeft ze hem op basis hiervan in elk geval verdiend.

Les Misérables

Ik was van de overtuiging dat een musical vol liedjes zat.  Maar dat was een teleurstelling. Les Misérables telt amper liedjes (laat staan een aanstekelijk dansnummer), maar enkel gezongen innerlijke monologen. Alsof gewone mensen als wij onze gesprekken op een niet nader bepaalde melodie zouden zetten. Dit zorgde regelmatig voor onbedoeld lachwekkende momenten in een film die zichzelf veel (véél!) te serieus neemt. Er is wel een uitzondering. Het nummer Empty chairs at empty tables is de beste song van de musical. Eddie Redmayne als de verliefde revolutionair Marius heeft hier het meeste emotionele bereik van de hele cast. Jammer genoeg speelt deze scène zich af op een moment dat de hele film tot stilstand lijkt te zijn gekomen. De laatste drie kwartier gaan vooruit aan een slepend tempo, waardoor de laatste set piece totaal geen impact heeft. Alle gesneuvelden (en dat zijn er heel wat, de prent heet tenslotte “de miserabele”n), heffen een lied aan, zwaaiend met de Franse vlag. Een toonbeeld van mislukte pathetiek.

Desalniettemin hebben sommige scènes me tot huilens toe kunnen bekoren. Ik geef dan niet echt om musical, ik hou wel zielsveel van cinema. En op de schaarse momenten dat les Misérables werkt, is het échte cinema. Ik houd niemand tegen om te gaan kijken. Want ook tegen mijn wil en beter weten in, werd ik hier en daar bekoord.