Men in Black 3

Sony Pictures

Hardcore porno! Dat is nogal eens een toffe review opener vind je niet? Regisseur Barry Sonnenfeld vond het alleszins een schitterende manier om zijn carrière mee te beginnen. Gelukkig zag de man snel het licht en begon hij te timmeren aan zijn loopbaan in Hollywood. The Addams Family, het superieure vervolg Addams Family Values, Get Shorty, de originele Men in Black (uit 1997) en het aan buitenaardse metaalmoeheid lijdende vervolg mag hij allemaal op zijn naam schrijven. Spijtig genoeg horen films als Wild Wild West en het afgrijselijke Robin Williams vehikel RV daar ook bij. Bijna 15 jaar na het origineel is er nu Men in Black III.

“First we gotta get high.”

Sony Pictures

J (Will Smith) en K (Tommy Lee Jones) zijn al jaren trouwe partners binnen de geheime organisatie MIB. Hun missie bestaat eruit het buitenaardse leven op onze Aarde onder controle te houden terwijl het plebs in het ongewisse wordt gehouden over het bestaan van deze aliens.
Als de zware crimineel Boris The Animal (Jemaine Clement) uit zijn gevangenis op de maan ontsnapt zweert hij agent K om het leven te brengen. Hiervoor keert hij terug in de tijd zodat in ons heden elk spoor van K verdwenen is. Agent J is er het hart van in en keert zelf terug naar 1969 om de moord te verijdelen.

Vooreerst even bekennen dat ik zelf geen fan ben van de originele Men in Black films. Het was hysterisch luide popcorn cinema die een gebrek aan een interessant verhaal (of personages) poogde te verbergen onder uitzinnige buitenaardse creaties en de occasionele originele vondst. Op dat vlak lijkt deze nieuwe telg in de Men in Black reeks z’n lesje geleerd te hebben. De film voelt ‘af’. Ook al blijft een verhaal over tijdreizen gepaard gaan met ontelbare tegenstrijdigheden, er is goed nagedacht over hoe deze derde film binnen het universum van de vorige zou passen. Alle verhaallijnen komen netjes full circle en sluiten mooi de (voorlopige) trilogie af.

Sony Pictures

“Mommy, the president took my milk.”

Acteerprestaties behoeven in dit soort films meestal geen aandacht maar Josh Brolin steelt als de stoicijnse jongere versie van Tommy Lee Jones de show en Jemaine Clement (Flight of the Conchords) is zalig als slechterik Boris. Emma Thompson heeft alles bij elkaar geteld vijf minuten screen time als Agent O en Will Smith is … tja, Will Smith. Love him or hate him (ik schipper ergens in het midden) maar zijn agent J is ouder, wijzer en vooral rustiger geworden. Een aangename verandering.

Men in Black III blijft ondanks de duidelijke verbeteringen een zielloos in elkaar geflanst en compleet overbodig bandproduct. Toch krijg ik het niet over mijn hart om de film volledig de grond in te boren gezien hij mijn verwachtingen (hoe laag die ook waren) heeft overtroffen. Fans van het eerste uur zullen niet teleurgesteld zijn, aan alle anderen; er zijn slechter manieren om anderhalf uur te doden.

[imagebrowser id=11]