Moordvrouw

Relativity Media haywire

A-Film

De filmbonzen in Hollywood zijn er nog steeds niet volledig uit. Wat moeten ze denken van een regisseur als Steven Soderbergh? Hij was de drijvende kracht achter kwalitatief hoogstaande films als Out of Sight, Erin Brockovich en de reeks rond meester crimineel Danny Ocean. Langs de andere kant speelt hij graag met de genreverwachtingen van zijn publiek. Zo is Solaris allesbehalve een doorsnee sciencefiction prent en hoef je in recente virusthriller Contagion geen onnodige bombast of onrealistische situaties te verwachten. Met Haywire ontleedt hij de doorsnee actieprent.

“She called me to say she was going to Barcelona.” – “What did she say?” – “… I’m going to Barcelona.”

A-Film

Mallory Kane (Gina Carano) is een bloedmooie maar dodelijke contractmoordenares. Als haar voormalige werknemer Kenneth (Ewan McGregor) haar wil laten opdraaien voor een fout gelopen missie slaat ze op de vlucht en zint ze op wraak.

Euhm. Doorstuifverhaaltje? Check. Maar daar stopt de vergelijking met eender welke andere actieprent ook. Soderbergh kiest ervoor om alles zo realistisch mogelijk aan te pakken. Geen gigantisch harde mokerslagen op de klankband maar wel het geluid van vlees tegen vlees. De aan Ocean’s 11 herinnerende soundtrack beperkt zich ook tot het ondersteunen van een paar futiele scènes, Soderbergh heeft geen opzwepende violen of snoeiharde gitaren nodig om een gevechtsequentie interessant te houden.

Dat heeft de man dan weer te danken aan hoofdrolspeelster Gina Carano. Vergeet al de ronkende namen op de poster. Mannen als Ewan McGregor, Michael Douglas, Channing Tatum en Michael ik-doe-tegenwoordig-in-alles-mee Fassbender zijn veredelde bijrollen in de grote Gina Carano-show. De vrouw weet als gevechtsspecialiste hoe ze moet knokken in de ring en neemt die overtuigende fysieke présence mee naar deze film. Hier geen flinterdunne Hollywood-teef die nog maar zou breken bij de gedachte aan het neerhalen van een 20 kilo zwaardere tegenstander maar een geloofwaardige vrouw met ballen!

A-Film

“I’ve never done a woman before.” – “You shouldn’t think of her as being a woman. That would be a mistake.”

De strakke kadrering, de kleurfilters, … alle typische Soderbergh trademarks zijn aanwezig in deze tot op het bot gestripte actiefilm. Intellectuele meerwaarde zoekers blijven serieus op hun honger zitten maar wie in de mood is voor een kunstzinnige, net iets andere actieprent heeft aan Haywire meer dan voldoende vlees om aan te knauwen. Voor ik het vergeet, laat je vooral niet misleiden door de typische knokfilm trailer!