Once upon a time in Jakarta

Sony Pictures

Sommige films zijn zo ingewikkeld, dat het soms onmogelijk is om het verhaal in enkele regels samen te vatten. The Raid  is niet zo’n film. Integendeel, dit verhaal kan nauwkeurig samengevat worden in 6 woorden: raid op maffiagebouw en veel geweld. Iets uitgebreider kan ook. In Jakarta valt een eliteëenheid van de politie een flatgebouw binnen. De eigenaar van het gebouw is Rama, het hoofd van de lokale misdaadscène. De apartementen worden aan de zwaarste criminelen van de stad verhuurd. Om de leider te vinden moet het team tot de bovenste verdieping geraken. Wat volgt is meer dan anderhalf uur non-stop expliciet geweld.

Sony Pictures

Voor fans van martial-arts en torture porn is The Raid zonder twijfel de hemel op aarde. Het geweld komt snel en hard en laat weinig aan de verbeelding over. Het laat ook weinig tijd en ruimte voor dialogen, karakterontwikkeling, of zelfs plot.  Toch doet de film wel heel wat goed. De scènes zijn vaak tot in de kleinste details uitgedacht, en de timing is bijna perfect.

Ondanks de volledige afwezigheid van enige vorm van plot stopt regisseur Gareth Evans een behoorlijk tempo in de film. Het ene lichaam heeft de grond nog niet geraakt, of er verschijnt al een volgende tegenstander. Dit zorgt voortdurend voor de nodige spanning. In het begin blijft de film dan ook nog min of meer boeien. Het is pas na ongeveer een uur dat de onophoudelijke stroom vijanden begint te vervelen. Het gebrek aan diepte helpt hier ook niet bij. Halverwege de film maakt het al lang niet meer uit wie sterft of wie leeft, wat de eerdere spanning natuurlijk ook helemaal onderuit haalt.

Sommigen vergelijken The Raid onder andere met Kill Bill. Maar The Raid valt bij deze vergelijking al snel door de mand. Geweld bieden beide films in gelijke mate, maar Kill Bill gaf ons ook volwaardige personages en een dijk van een plot.  Dat alles bespeur je in The Raid in de verste verte niet. Het verhaal lijkt meer iets dat er uit noodzaak is bij gesleurd als excuus voor het tonen van gevecht na gevecht na gevecht. Voor de fans van het genre is dit een absolute must-see. Alle andere bioscoopgangers laten deze beter aan zich passeren.