Recensie Lawless: The Tom Hardy Show

Lawless

The Weinstein Company

Regie: John Hillcoat
Cast: Shia LaBeouf, Tom Hardy, Jason Clarke, Guy Pearce, Jessica Chastain, Mia Wasikowska, Dane DeHaan, Gary Oldman
Muziek: Nick Cave, Warren Ellis

Cast Tom Hardy in een film, en hij loopt er bijna gegarandeerd mee weg. De onverwoestbare Forrest Bondurant kon gemakkelijk een karikatuur geweest zijn, maar Hardy speelt hem tegelijk terughoudend en dominant. Zijn stilzwijgend charisma en verbale spaarzaamheid zijn bijna een inversie van zijn anarchistische swagger in Bronson of The Dark Knight Rises, maar zijn figuur blijft even imposant.

Lawless

The Weinstein Company

Forrest is het hoofd van een familie illegale drankverdelers, waaronder ook rookie Jack (Shia LaBeouf, binnenkort als LaBeefcake in Lars Von Triers pornofilm Nymphomaniac) en de losbandige Howard (Jason Clarke). Het trio is verantwoordelijk voor de distributie van heimelijk gestookte moonshine tijdens de Amerikaanse drooglegging van de jaren dertig. Hun productiviteit stoot tegen de borst van de haast psychotische speciaal agent Charlie Rakes (Guy Pearce). Een kat-en-muis-spel tussen de Bondurants en de wet begint.

Na de poëtische western The Proposition is Lawless de tweede samenwerking tussen regisseur John Hillcoat en scenarist Nick Cave. Voor het waargebeurde verhaal baseerde Cave zich op het boek The Wettest Country In The World van Jacks kleinzoon Matt Bondurant. Lawless verraadt duidelijk de hand van Hillcoat en Cave’s eerste wapenfeit. Schilderachtige landschappen zorgen opnieuw voor een bijna droomachtige atmosfeer, vaak en veelvuldig doorbroken voor korte en brutale flitsen geweld. LaBeouf draagt degelijk het merendeel van de plot, maar hij wordt overschaduwd door de bijrollen. Niet alleen Hardy, maar ook Pearce en Jessica Chastain als de barvrouw Maggie halen het beste uit hun personages. Helaas is Gary Oldmans gangster Floyd Banner crimineel onuitgewerkt, en draaft hij slechts voor een tweetal scènes op.

Lawless

The Weinstein Company

Lawless laat het tempo echter nergens zakken, en ratelt voort als kogels uit een Thompson machinegeweer. Sommige karakters blijven echter te onderbelicht (een romance tussen Jack en Mia Wasikowska’s priesterdochter komt nooit helemaal van de grond), en het einde lijkt er al te gemakkelijk aangeplakt. De film reikt niet tot aan de schouders van The Proposition, maar met een sterke cast en prachtige cinematografie komt hij vaak akelig dicht.