Recensie Looper: Filosofische lus

Looper

TriStar/Alliance

Rating: ★★★★☆

Regie: Rian Johnson
Cast: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Paul Dano, Noah Segan, Piper Perabo, Jeff Daniels, Pierce Gagnon
Muziek: Nathan Johnson

Laat de trailers u niet misleiden. Aan de buitenkant ziet Rian Johnsons Looper er uit als een gladde science fiction actiefilm, maar in werkelijkheid benadert hij eerder een filosofisch vraagstuk. Het concept van tijdreizen brengt het debat tussen determinisme en vrije wil nu eenmaal automatisch met zich mee. Looper springt echter een stuk voorzichtiger om met zijn centrale thema’s dan de gemiddelde aflevering van Doctor Who, en gooit nature-versus-nurture nog eens mee in de strijd. Ambitieus, maar tevens geslaagd.

Looper

TriStar/Alliance

De plot laat zich ondanks de zwaarwichtige beslommeringen vrij eenvoudig samenvatten. Joe is een “looper”, een huurmoordenaar wiens doelwitten dertig jaar vanuit de toekomst naar hem worden teruggeflitst. In de toekomst is tijdreizen namelijk uitgevonden, maar illegaal. Gangsters zien er een lucratieve manier in om zich van tegenstand te ontdoen De loopers leiden in ruil een luxueus leventje. Meer en meer vrienden van Joe moeten echter hun lus sluiten, hetgeen inhoudt dat ze een toekomstige versie van zichzelf vermoorden en hun dertig overblijvende jaren uitleven. Indien dat fout loopt, en het doelwit ontsnapt, heeft dat gruwelijke gevolgen. In een akelige scène met Joe’s vriend Seth (Paul Dano) zien we dat uit eerste hand gebeuren. Drie keer raden hoe Joe het er van af brengt, wanneer hij zijn eigen loop moet afknopen.

Looper

TriStar/Alliance

Wanneer Joe junior (Joseph Gordon-Levitt) en senior (Bruce Willis) rustig een koffietje drinken, komt de film pas echt op gang. Junior wil zijn dertig jaar rentenieren, terwijl senior zijn pensioen er reeds heeft opzitten. In een duizelingwekkende montage zien we hoe junior in senior transformeert, en de reden van laatstgenoemde om de tijdlijn te herschrijven. Centraal in zijn queeste is het figuur van de Rainmaker, in de toekomst verantwoordelijk voor het einde van de loopers en vele andere misdaden. Joe senior wil de Rainmaker als kind de kop in knallen, en zijn schade ongedaan maken.

Een van de kandidaat regenmakers is de instabiele Cid (Pierce Gagnon), het pleegzoontje van wilde boerendochter Sara (Emily Blunt). Joe junior neemt het op zich om het gezinnetje te beschermen, terwijl hij zelf wordt achterna gezeten door zijn voormalige collega’s nu zijn loop niet is gesloten. Aan het hoofd daarvan staat de wereldvermoeide Abe (Jeff Daniels), met de roekeloze Kid Blue (Noah Segan) als een van zijn luitenanten. In een eenvoudige, maar adembenemende finale komen alle draadjes samen, en zien we het geheel van Johnsons visie.

Looper

TriStar/Alliance

Na high school neo-noir Brick en misdaadavontuur The Brothers Bloom brengt Rian Johnson zijn stijlvolle regie en scherpe dialoog naar een nieuw niveau. Looper is zonder meer zijn meest complete film, gebaseerd op een idee waar Johnson telkens nieuwe schakeringen aan geeft. Geen enkele trailer kan de prent voldoende eer aan doen, en Looper moet je ervaren. Gordon-Levitt, met kinprothese om hem meer op zijn oudere variant te laten lijken, en Willis zijn in uitstekende vorm, wat vooral voor Bruce nog eens goed nieuws is. Emily Blunt toont meer in haar mars te hebben dan de romantische komedie, en gaat met enkele lekkere one-liners lopen. De revelatie van Looper is echter de kippenvel bezorgende Pierce Gagnon, nogmaals een bewijs dat uitstekende kindacteurs tegenwoordig in groten getale zijn.

Voor veelvuldige schietpartijen, en spectaculaire achtervolgingen kom je bij Looper deels bedrogen uit, maar de film is een stuk gelaagder en gevoeliger dan men laat uitschijnen. Of we daar dertig jaar in de toekomst nog zo over denken, zien we dan wel.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.