Review: 11 Flowers

Wo 11

Haut et Court

Films over de Culturele Revolutie in China zijn vergelijkbaar met films over de Tweede Wereldoorlog in Europa. Door het overaanbod kunnen ze zich moeilijk van elkaar onderscheiden en raakt men ze gauw beu. Elke artiest vertelt graag over zijn eigen ervaringen tijdens deze schrijnende periode van doffe, communistische armoede maar voor het publiek is het niet altijd even interessant. 11 Flowers van Xiaoshuai Wang (Beijing Bicycle) kan slechts gedeeltelijk aan deze val ontsnappen.

Het schilderen van bloemen is anders dan een stilleven. Elke bloem is verschillend. Net als wij, de mensen.

Haut et Court

Wang toont het laatste jaar van de Culturele Revolutie door de ogen van de 11-jarige Han. De politieke conflicten interesseren het kind niet. We zien dus vooral concrete, subjectieve ervaringen. Han mag de gymnastiekles leiden op school maar heeft dan wel een nieuw hemd nodig. Daarvoor moet moeder een pak rantsoenbonnen opofferen terwijl vader elke week naar de stad fietst ten dienste van de propagandistische opera. Wanneer Han en zijn vrienden in contact komen met een voortvluchtige, politieke moordenaar, raken ze nauw betrokken met de neergang van het systeem.

Wang betrekt veel verschillende thema’s in zijn verhaal, maar brengt die niet to een geheel. De evolutie van Han van kind naar volwassene en de relatie met zijn intellectuele vader is boeiend maar niet erg origineel. Het politiek aspect is subtiel verweven in concrete scènes en gebeurtenissen, maar het is te weinig uitgewerkt om interessant te zijn. Wang brengt mooie locaties en decors in beeld en de kindacteurs zijn natuurtalenten, maar dit is helaas niet voldoende om te overtuigen.