Review: 7 days in Havana

7 Days in Havana

A-Film Distribution

Hoe beleef je zeven dagen in Havana? Als 7 days in Havana hier een beeld moet van geven zou ik zeggen: op een absurde tot soms geschifte manier.

A-Film Distribution

7 days in Havana toont een verhaal voor elke dag van de week, of wat dacht je. Maandag, ‘El Yuma’:  Teddy (Josh Hutcherson) een jonge Amerikaanse acteur komt aan in Havana waar hij gaat verder studeren. Zijn eerste dag zet hij feestend in samen met zijn taxichauffeur. Het wordt een wilde onvergetelijke nacht. Dinsdag, ‘Jam Session’: een bekende Servische regisseur (Emir Kusturica) komt een prijs ophalen op het plaatselijk filmfestival. In werkelijkheid houdt hij het vooral bij het verdrinken van zijn problemen. Zijn begeleider bezorgt hem een nacht die gemoedsrust brengt.

Woensdag, ‘La Tentacion de Cecilia’: een Cubaanse zangeres moet kiezen tussen een carrière en haar geliefde. Deze wil samen met haar Cuba ontvluchten. Donderdag, ‘Diary of a Beginner’: een Palestijn (Elia Suleiman) verdwaalt letterlijk en figuurlijk in de straatjes van Havana. Vrijdag, ‘Ritual’: een Cubaans echtpaar treft hun dochter met een ander meisje in bed aan. Het meisje ondergaat een zuiveringsritueel om haar van de lesbische geaardheid te verlossen. Zaterdag, ‘Dulce amargo’: Mirta, een Cubaanse vrouw beleeft een hectische dag. Zondag, ‘La fuente’: of hoe religie in Cuba beleefd kan worden.

“Mr. Atkins, do you know that lady is a man?”

A-Film Distribution

Maar de film is meer dan dat. Er wordt geprobeerd een beeld te geven op het iconische, chaotische Havana. De film brengt een zekere atmosfeer over. Het levende, het extatische, het extraverte,… Havana wordt op sommige momenten overtuigend in beeld gebracht. Elke regisseur doet dat duidelijk op zijn eigen manier. Want ja, elke dag kreeg een verschillende regisseur. En dat zorgt niet meteen voor eenheid. De verzameling van verhalen is een leuk idee. Toch werkt het niet volledig. Hoe verder de week vordert hoe meer de makers zoeken naar samenhang. Sommige verwijzingen zijn leuk. Anderen geven echter het gevoel dat ze wat bij de haren gegrepen zijn.

De eerste dagen brengen vrij eenvoudige en onderhoudende verhalen. Vooral de eerste dag, geregisseerd door Benicio Del Toro brengt een vrij stereotiep verhaal. Dat maakt het echter niet minder genietbaar. Hier wordt ook veel gewerkt met muziek. Een aanrader voor iedereen die een zwak heeft voor de Latijns-Amerikaanse ritmes. De laatste dagen van de week brengen wat vreemde Cubaanse verhalen. Al hoeft de film zich natuurlijk niet te beperken tot het toeristische beeld dat over de stad bestaat.

A-Film Distribution

Diary of a Beginner van Elia Suleiman (The Time that Remains) is een stil stuk cinema dat vooral met sterke beelden een verhaal brengt. Het is een mooi intermezzo voor wie houdt van een streepje zwarte humor. Daarbij is dit ook zowat het enige deel waarin enige politieke commentaar verscholen zit. Laurent Cantet (Entre les murs) verzorgde het laatste deel. Op zondag werken alle bewoners van een gebouw samen ter voorbereiding van een feest. Wie de Cubaanse solidariteit en samenhorigheid kent zal dit hoofdstuk niet al te vreemd vinden. Voor anderen kan het misschien nogal bizar overkomen. Rare eend in de bijt is vrijdag. Het zuiveringsritueel geregisseerd door Gaspard Noé (Enter The Void) past niet echt in de film. Waarom dit een dag in Havana moet voorstellen is ook niet helemaal duidelijk.

“…Americans are called “Yuma” because of YUNAI ESTATES… Yes. Yunai…Yumai…YUMA!”

7 days in Havana is een onderhoudende film. Toch zal niet iedereen met een voldaan gevoel de zaal verlaten. Wie verwacht vooral het exotische, sexy Havana te ontdekken zal wat op zijn honger blijven zitten. De film brengt vooral een paar knappe korte verhalen. De Cubaanse atmosfeer ontbreekt echter zeker niet. Enkele knappe beelden en vooral de opzwepende muziek brengen een leuke sfeer. Wie Cuba reeds heeft bezocht zal met momenten een vertrouwd gevoel krijgen. Als je de film gaat bekijken raad ik bovendien aan dit in Cubaans of Latijns-Amerikaans gezelschap te doen. Het kan de sfeer alleen ten goede komen.