Review: A Quiet Passion

Potemkino

Dieter

Dieter

De wondermooie biopic A Quiet Passion van de Britse estheet Terence Davies werd op het Film Fest Gent terecht uitgeroepen tot beste film en is vanaf vandaag al te bewonderen in onze zalen.

Regie: Terence Davies
Cast: Cynthia Nixon, Jennifer Ehle, Duncan Duff, Keith Carradine, Jodhi May, Joanna Bacon, Catherine Bailey, Emma Bell, Benjamin Wainwright

Terence Davies groeide op in de jaren vijftig van de vorige eeuw, studeerde aan de National Film School en is misschien wel de belangrijkste nog actieve regisseur van zijn generatie. Davies’ eerste grote film sinds The Deep Blue Sea (het bij ons onuitgebrachte Sunset Song even buiten beschouwing gelaten) is een hyper-gestileerde biografie van de 19e eeuwse Amerikaanse dichteres Emily Dickinson, die tot de beste schrijvers van haar tijd gerekend werd.

A Quiet Passion

Potemkino

Met A Quiet Passion zet de maker van Distant Voices, Still Lives en The House of Mirth in zekere zin zijn exploratie verder van innerlijk getormenteerde, geïsoleerde vrouwen die gebonden waren aan strikte maatschappelijke voorschriften. Met een feilloos gevoel voor compositie en belichting schetst de cineast het tragisch portret van Emily Dickinson – van haar jeugdjaren tot haar kluizenaarsbestaan als kunstenaar. Dickinsons vrijgevochten geest gaat gebukt onder frustraties en onzekerheid, waarna de verbitterde vrouw zich gedurende haar hele leven afsluit van de buitenwereld. Pas na haar dood zal Dickinson de erkenning krijgen die ze verdient.

Volgens kenners vertoont de poëzie van Emily Dickinson veel overeenkomsten met het werk van Walt Whitman en vormt ze mogelijks de sleutel tot haar fragiele persoonlijkheid. Haar teksten zijn vaak korte observaties uit het dagelijkse leven en een representatie van Emily’s eigen bewustzijn. Dickinsons veilige biotoop (het goed afgeschermde ouderlijke landhuis in Massachusetts) werd volledig nagebouwd in de buurt van Antwerpen, waar de film ook voor het grootste deel is opgenomen. Jennifer Ehle speelt Emily’s loyale zus die niet wijkt van haar zijde; Keith Carradine is de rechtschapen pater familias en Miles Richardson vertolkt de priester voor wie Dickinson een grote affectie ontwikkelt.

A Quiet Passion

Potemkino

Als een soort van elegie trekt A Quiet Passion plechtstatig aan ons voorbij, maar de film is evenzeer vervuld van een scherpe ironie. De voortreffelijke hoofdrol van Cynthia Nixon is wel heel ver verwijderd van alle glamour uit Sex and the City, de populaire sitcom waaraan de actrice haar faam dankt. De verstilde dramatiek van de meticuleus georchestreerde binnenopnames is van een bedwelmende schoonheid.