Review: Abraham Lincoln VP

Abraham Lincoln Vampire Hunter

Fox

Vanaf vandaag speelt Abraham Lincoln: Vampire Hunter in de Belgische zalen. Supercalifragilistic mocht dankzij JIM reeds enkele dagen geleden naar de avant-première. De film is een zeer vrije interpretatie van het gelijknamige boek uit 2010.

Het verhaal is simpel. Het wordt grotendeels al samengevat in de titel: Abraham Lincoln die rondloopt en vampieren doodt. ALVH geeft ons in feite een overzicht van Lincolns leven als vampierenjager. In de eerste helft van de film zien we hoe de jonge Abraham zijn moeder verliest door toedoen van een vampier. Op zoek naar wraak komt hij jaren later in contact met Henry Sturgess. Deze leidt hem op tot volwaardig vampierenjager. Abraham vertrekt naar Springfield waar hij met de hulp van een zilveren bijl al snel een stevige deuk maakt in de lokale vampierenpopulatie. Tussendoor werkt hij als winkelbediende, studeert voor advocaat, wordt verliefd en gaat in de politiek.

Fox

Halverwege de film komt er een nogal onverwachte tijdsprong naar 1860. De Amerikaanse burgeroorlog wordt aan de zuiderse kant geleid door de vampieren. (Wat is toch de Amerikaanse link tussen vampieren en het zuiden?) De vampieren vechten om hun gratis bloedbank van slaven te behouden. Hoewel vergezocht, werkt deze uitleg wel en blijft het verhaal zo niet ongeloofwaardig, dan toch redelijk samenhangend.

Zowel jong als oud is Benjamin Walker een goede keus als Abraham. Met zijn lange lijf, stijve passen en rondzwiepende bijl zet hij ondanks de zware verouderings make-up een bijna iconisch personage neer.

Abraham Lincoln: Vampire Hunter is een mix tussen een wankele historische biografie en een horror-actiefilm. Het allerleukste zijn dan ook de actiescenes waarbij Lincoln een soort 19e eeuwse superheld lijkt. Regisseur Timur Bekmambetov (bekend van Wanted) schrikt niet terug van een vechtscène meer of minder en toont aan dat de spannende gevechten uit Wanted geen eenmalige fluke waren. Tijdens de vechtscènes gebruikt hij de slow motion-technieken die ons bekend zijn geworden dankzij films zoals The Matrix en 300. Abraham zwaait zijn bijl, lichaam en vijanden dan ook vrolijk in het rond doorheen de hele film. De climax, waarbij de hoofdpersonages met een volledige trein op een brandende brug afrazen is werkelijk geweldig om zien.

Fox

Het grootste probleem met ALVH is de 3D. Het is duidelijk dat deze extra dimensie absoluut geen meerwaarde is voor de film, integendeel. De cinematografie wordt vaak volledig onderuit gehaald door de slechtste post conversion die we ooit gezien hebben. Dingen op de voorgrond zijn vaak wazig of doorzichtig. De speciale 3D effecten (zoals een zweep die recht op je afkomt) zijn cliché. Het ergste van al is nog dat de 3D de actiescènes meer kwaad doet dan iets anders. Een cinematografisch erg mooie scène met een kudde paarden wordt wazig en verwarrend voor de kijker, waardoor bijna alle spanning verdwijnt. Absoluut niet waard dus om 2 uur met zo’n stom brilletje op je neus te zitten. Als je de keus hebt raden we daarom ook aan de film gewoon in 2D te gaan zien. Je zal absoluut niet minder genieten van de visuele hoogtepuntjes die de rest van de film met zich meetrekken.

Laten we duidelijk zijn: wie bij het horen van de titel al moet zuchten, laat deze film best naast zich liggen. Ook wie op zoek is naar een doordachte film met een diepere boodschap is aan het verkeerde adres. Wie echter gewoon lekker wil kijken hoe een vent in hoge hoed met veel geste een bijl in iemands nek plant, kan alleen maar tevreden buitenkomen.

Fans van Abraham Lincoln kunnen trouwens ook hun hartje ophalen voor de rest van 2012. 150 jaar na zijn dood lijkt Hollywood even extra zijn best te doen voor deze populaire president. Op video is er Abraham Lincoln vs. Zombies. Later in het jaar komt ook nog Lincoln uit (zonder monsters): de biografische prent van de hand van niemand minder dan Steven Spielberg.