Review: American Hustle

Columbia Pictures

Columbia Pictures

De afgelopen maanden kwamen al een aantal van de grootste Oscarkanshebbers in de Belgische zalen terecht. Gravity, Captain Phillips, The Wolf of Wall Street, 12 Years a Slave, Dallas Buyers Club… Kortom: gouden tijden voor ons, filmliefhebbers (als we het oordeel van de Academy mogen geloven, tenminste). Maar wie dacht dat we het daarmee gehad hebben, heeft het mis.

De komende maand mogen we ons nog aan twee kleppers verwachten: Alexander Paynes Nebraska en Spike Jonzes Her. Die twee films samen zijn goed voor maar liefst 11 Oscarnominaties. Maar de grootste Oscarnominatie-slokop (naast Gravity) verschijnt vandaag in onze bioscopen. Ik mocht die film dankzij Studio Brussel al bekijken. American Hustle, de nieuwste van David O. Russell (The Fighter, Silver Linings Playbook), maakt kans op niet minder dan 10 van de felbegeerde gouden beeldjes. Beste Film, Beste Regisseur, Beste Acteur, Beste Actrice, Beste Originele Scenario… The whole shebang. Een mens zou voor minder torenhoge verwachtingen hebben. Verwachtingen die de film – helaas, helaas – niet helemaal inlost.

Columbia Pictures

American Hustle is losjes gebaseerd op het verhaal van Abscam, een undercoveroperatie waarmee de FBI eind jaren zeventig, begin jaren tachtig verschillende corrupte politici ontmaskerde. Bradley Cooper speelt Richard ‘Richie’ DiMaso, een FBI-agent die oplichter Irving Rosenfeld (Christian Bale) en diens sexy partner – in crime én in bed – Sydney Prosser (Amy Adams) op heterdaad betrapt. Hij is bereid het duo vrij te laten, op voorwaarde dat ze hem vier andere vissen helpen vangen. Hun grootste prooi: de corrupte, maar geliefde burgemeester Carmine Polito (Jeremy Renner). En dan is er nog Irvings labiele echtgenote Rosalyn (Jennifer Lawrence), die hun plan wel eens in het honderd zou kunnen sturen.

Als ik American Hustle in één woord moet omschrijven, dan kies ik voor ‘druk’. De weinige scènes die niet veel dialoog bevatten, worden opgevuld met onnodige voice-overs en een overload aan (voornamelijk) seventies-nummers. ELO wordt naadloos opgevolgd door Elton John, die amper uitgezongen is of daar passeren The Temptations al de revue. Alsof iemand aan het begin van de film een “Best of the 70s”-plaat heeft opgelegd, en die simpelweg is vergeten afzetten (Bart De Wever was zich misschien beter eens gaan bemoeien). Steengoede muziek, daar niet van, maar na een kwartier hadden we wel door in welke periode de prent zich afspeelt. Bovenop die immer aanwezige soundtrack krijgen we ook nog eens te maken met een behoorlijk snel tempo en een flashy stijl. Een rustpunt hier en daar had de impact van andere scènes zoveel groter kunnen maken.

Columbia Pictures

Maar niks dan lof voor het acteerwerk. Niet voor niets maken zowel Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper als Jennifer Lawrence kans op een Oscar. Bale is geestig en haast onherkenbaar als de slonzige Irving met zijn comb-over en (serieuze) bierbuik. Adams was nog nooit zo verleidelijk. En  Cooper is in zijn element als de overijverige FBI-agent DiMaso. Maar de meest memorabele rol is voor Lawrence als de verrukkelijk neurotische vrouw van Irving. Zelfs al komt ze al bij al misschien maar een kwartier in beeld. Nog nooit zagen we iemand zo aanstekelijk schoonmaken als J-Law op de tonen van Paul McCartney & Wings’ Live and Let Die (behalve Freddie Mercury misschien). Waar is onze dweil! Maar toegegeven: Rosalyn sluit iets te veel aan bij Lawrences personage in Silver Linings Playbook om de actrice nog eens een Oscar op te leveren.

Conclusie: het zijn in de eerste plaats de acteurs die deze film het bekijken waard maken. Verder is American Hustle een degelijk stukje entertainment. Maar meer moet dat soms niet zijn.