Review: Argo

Ben Affleck

Warner Bros.

Sommige verhalen lijken zodanig vergezocht dat ze wel waargebeurd moeten zijn. Argo, het relaas van  zes Amerikaanse ambassademedewerkers in Iran is er zo één: Nadat ayatollah Khomeini de macht grijpt in 1979, lopen de spanningen tussen Iran en de VS op. Een woedende meute overspoelt de Amerikaanse ambassade in Teheran en gijzelt er 50 medewerkers. In de verwarring slagen zes Amerikanen te vluchten naar het huis van de Canadese ambassadeur. De situatie is een regelrechte diplomatieke impasse en exfiltratie-specialist en CIA-agent Tony Mendez (Ben Affleck) draaft op met een absurd plan om de mannen en vrouwen te redden.

Concepción Studios

Samen met make-up artiest John  Chambers (John Goodman) en producer Lester Siegel (Alan Arkin) zet agent Mendez een valse, Canadese filmproductie op poten en boekt hij een vlucht naar Teheran om op locatiejacht te gaan. Het plan is om de zes vluchtelingen op te pikken en ze met valse Canadese paspoorten terug te brengen. Ook al ken je als toeschouwer de veilige uitkomst van de personages, is het af en toe nagelbijten tijdens Argo. Sinds zijn regiedebuut is het duidelijk dat Ben Affleck zeer degelijk werk levert achter de camera. Voor mijn part is Gone Baby, Gone zelfs één van de beste detectivefilms. Door middel van scherpe montage bouwt hij razend spannende scènes op. Zijn Teheran ademt dreiging en geweld uit en dankzij de treffende reconstructies en design is het jaren 70-gevoel akelig realistisch.

Look, you need somebody respectable to put their name on this. Somebody with credits. Who you can trust with classified information. Who will produce a fake movie. For free.

Warner Bros.

Affleck heeft de film (en zichzelf) stevig in de hand. Argo bevindt zich ergens tussen satire en politieke thriller en schotelt ons net genoeg historische achtergrond voor om het nog relevant te maken ook. Het feit dat deze absurde operatie succesvol was en 20 jaar een goed bewaard geheim bleef, maakt van het hele verhaal een zeer verfilmbaar gegeven. Maar ondanks de uitstekende dialogen en de goede prestaties van de rest van de cast (Bryan Cranston, Tate Donovan) laat de film niet zo’n diepe indruk na. Net als andere films in het genre (Buffalo Soldiers, Jarhead) komt het resultaat nogal onderkoeld over.

Wie blijft zitten tijdens de aftiteling zal appreciëren hoeveel moeite het productieteam stak om de archiefbeelden zo goed mogelijk te reproduceren, maar dat maakt het geheel niet passioneler of genuanceerder.