Battleship = Transformers 4?

Battleship

Universal Pictures

Rating: ½☆☆☆☆
Peter Berg (die dit seizoen nog een rolletje speelde in Californication) is een alleskunner in de film- en serie-industrie. Maar nemen we zijn palmares deftig onder loupe merken we al gauw tekenen aan de wand. Geen enkele noemenswaardige film of serie behoort tot zijn trofeeënkast. We stappen af van onze vooroordelen en geven zijn nieuwe prent Battleship (die hij niet alleen producet maar ook regisseert) een waardige kans. De film loopt bij ons al even in de bioscoop, maar de Amerikanen kunnen zich pas sinds dit weekend vergapen aan deze actieprent.

Universal

Nadat de volledige plot van de film uit de doeken wordt gedaan in de eerste scènes, komen we terecht in een bruine kroeg waar de 2 broers Hopper (Taylor Kitsch en Alexander Skarsgard) aan de toog hangen. De jongste blijkt al snel een eersteklas enfant terrible te zijn, wanneer hij om indruk te maken op een snelle blondine een kipburrito voor haar gaat stelen in een lokale winkel en dat op zijn verjaardag. Dit lijkt eerder een openingsscène voor een romantische komedie dan wat een actiefilm moet worden. Hierna schakelt het verhaal een versnelling hoger en komt het eigenlijke verhaal op gang.

Op een internationale bijeenkomst van de marine volgt een voetbalwedstrijd (Amerika-Japan), die volledig op niets slaat. Maar nogmaals het ‘badass’-karakter van de jongste Hopper in de verf zet. Ondertussen heeft Stone Hopper reeds een relatie met miss kipburrito en is zij nu wel niet de dochter van de marinecommandant. Wat een verassing!

“I die, you die… We all die, but not today”

Dan vertrekken beide broers met de marineschepen op zee voor een oefening. Het verhaal bloeit volledig open, wanneer buitenaardse hoogtechnologische militaire voertuigen (uit de eerste scènes) vlak voor hun schip landen. Vanaf dan verandert film  in een vierde Transformers, want al snel draait alles om Taylor Kitsch (de held) en Brooklyn Decker (de dochter van de marinebaas (Liam Neeson)). Vanaf dan wordt de film clichématig verder uitgebouwd en uitgehold. Kort samengevat, de held spreekt stoere taal en wint via inventiviteit de strijd met de Regents (het buitenaards volk).

Universal

In een nachtelijke scène wordt ook duidelijk gemaakt waarom de film de titel Battleship (afkomstig van het spel zeeslag) kreeg. Cora Raikes (Rihanna) krijgt telkens de coördinaten mee waar ze haar raketten naartoe moet lanceren, waarna ze met z’n allen ‘hit’ of ‘miss’ roepen. Origineel (geeuw).

“It doesn’t end like this.”

Rihanna heeft meteen haar filmcarrière eigenhandig gebombardeerd met deze wansmakelijke prent. Ook de andere acteurs als je ze zo al kan noemen presteren ondermaats. Mijn 5-jarige broer lijkt realistischer “legertje” te spelen dan het bont allegaartje op deze set. Hopelijk focussen ze met z’n allen terug op wat ze goed deden. Rihanna blijft beter zingen, Alexander Skarsgard houdt het beter bij zijn vampierenrol in True Blood en Taylor Kitsch stopt gewoon beter met acteren.

Deze rommelige opeenstapeling van actiefilmclichés zowel in het verhaal als in de taal, doet je inzien waarom je sommige films wel fantastisch vindt. Dus smijt al je gevoel voor realisme overboord en dan kan deze film misschien nog iets worden. Of neen, toch niet.