Review: Birdman

20th Century Fox

20th Century Fox

Op het voorbije Film Fest Gent gooide Alejandro González Iñárritu’s Birdman hoge ogen. De prent mocht het filmfestival afsluiten en wist zowel critici als publiek te bekoren. Ondertussen heeft Birdman 2 Golden Globes (voor beste scenario en beste acteur) en 9 Oscarnominaties op zak. Terecht? Vanaf vandaag kan je het uitzoeken in een ‘cinema near you’.

Twentieth Century Fox

20th Century Fox

De centrale figuur van Birdman is getormenteerd acteur Riggan Thomson, gespeeld door Michael Keaton. Riggan beleefde zijn hoogdagen in het pak van Birdman, een legendarische superheld. Maar intussen is hij vergane glorie: zijn acteercarrière zit in het slop en ook zijn gezinsleven is een zootje. Riggan besluit zijn comeback te maken (als acteur én regisseur) met een toneelstuk op Broadway. Moeten hem hierbij helpen: zijn net afgekickte dochter/assistente Sam (Emma Stone), acteurs Lesley en Mike (Naomi Watts en Edward Norton) en producer/beste vriend Jake (Zach Galifianakis). Maar Riggans compagnons blijken al even disfunctioneel als hijzelf, en dus lijken ze af te stevenen op een fiasco.

20th Century Fox

20th Century Fox

Tot voor kort was regisseur Alejandro González Iñárritu gespecialiseerd in loodzware noodlotsdrama’s. Je kent het genre wel: zo van die films waarin het de personages alleen maar tegenzit en die de kijker gedeprimeerd achterlaten. Mozaïekfilms Amores Perros, 21 Grams en Babel slaagden in hun opzet, maar met Biutiful – zijn meest recente film – ging Iñárritu toch een stapje te ver. Javier Bardems personage kreeg zoveel shit over zich heen, dat het potsierlijk werd. Fijn te zien dus dat de regisseur met Birdman: or (The Unexpected Virtue of Ignorance) (zoals zijn nieuwste voluit heet) een nieuwe weg inslaat – met succes.

In Birdman weet Iñárritu op geslaagde wijze drama en komedie te vermengen. De bekommernissen van Riggan raken de kijker, maar de film is ook een satire op alles wat met showbizz te maken heeft. Populariteit, ego’s, de (on)sterfelijkheid van acteurs, de vooroordelen over commerciële Hollywoodfilms versus artistieke theaterstukken, snobistische critici… Overal wordt de spot mee gedreven. Iñárritu heeft zich duidelijk geamuseerd bij het maken van deze film, en zijn enthousiasme slaat over op de kijker.

20th Century Fox

20th Century Fox

Ook de acteurs zijn in hun element. Allemaal steken ze met veel plezier de draak met zichzelf en het wereldje waarin ze vertoeven. Iñárritu maakt bovendien gretig gebruik van hun publieke persona. De parallellen tussen het personage Riggan Thomson en de acteur Michael Keaton zijn overduidelijk. Het grote publiek leerde Keaton kennen als superheld Batman, maar ondertussen is hij (net als Riggan na zijn Birdman-periode) wat van de radar verdwenen – dit is zijn eerste hoofdrol in 6 jaar. Ook Edward Norton speelt een soort parodie op zichzelf: in overeenstemming met Nortons reputatie is zijn personage Mike een eikel waar moeilijk mee samen te werken valt. Verder kan je natuurlijk niet om het feit heen dat ook Norton en Emma Stone superheldenfilms op hun palmares hebben staan (resp. The Incredible Hulk en de The Amazing Spider-Man-films).

Birdman valt ook op door het camerawerk en de montage. Die moeten ons namelijk de indruk geven dat de film één enkele lange take is. Het resultaat is opmerkelijk, maar eigenlijk voegt deze aanpak niks toe aan de film.

Dat is geen ramp, want los daarvan is Birdman al een dikke aanrader. Het is een frisse zwarte komedie die ontroert én doet gniffelen. Meer van dat graag, Alejandro!