Review blu-ray: True Detective seizoen 2

true-detective-season-2

Anonymous Content, Passenger

Doorheen het spannende eerste seizoen werd HBO’s True Detective een waar fenomeen en een cultsensatie. Elke jaargang krijgt de serie nieuwe acteurs en een nieuwe verhaallijn. Zo worden de banden verbroken met de mensen en plaatsen die de kijkers fascineerden in het eerste seizoen. Een even ingewikkelde plot, complexe personages in crisis en stukjes dodelijk geweld keren wel terug.

True Detective

HBO/Warner

Geen gedartel dus van Woody Harrelson en Matthew McConaughey deze keer. Nic Pizzolatto, de bedenker van de serie, laat ook de Yellow King en de bovennatuurlijke toets achterwege. Seizoen twee van True Detective krijgt nieuwe acteurs en een nieuwe verhaallijn. Zoals we geleerd hebben uit seizoen een, is ontdekken hoe de plot in elkaar zit, de personages en hun oneindige vloed aan problemen ontrafelen, net dat wat True Detective zo een boeiende serie maakt.

De plot is ditmaal even moeilijk te ontleden, maar wel veel minder mysterieus. Waar er vorige keer nog occulte elementen verweven waren doorheen het seizoen, zit er deze jaargang weinig sterks in de ‘trukendoos’. Zo laten de makers de complexe maar strenge structuur, de nadruk op tegengestelde standpunten en de wisselende tijdslijnen achterwege. Net dat en de mythische elementen maakten van het vorige seizoen zo een unieke vertel/kijkervaring.

“My strong suspicion is, we get the world we deserve.”

Seizoen twee is chronologisch: wat je ziet is wat je krijgt. En eerlijk, dat is op sommige momenten best wel saai. Want de plot van True Detective blijft, in de traditie van hard-crime-fictie, onoplosbaar tot net voor het einde. Als je in staat bent deze plot te volgen en te ontrafelen, kan je genieten van een bevredigende oplossing. Maar het is wachten tot het einde. Ondertussen krijg je zeven afleveringen opvulling met weinig om je in te verdiepen of betrokken bij te voelen.

true-detective-season-2

Anonymous Content, Passenger

Een van de hoofdrollen in seizoen twee van dit ongebruikelijk detectivedrama is weggelegd voor Colin Farrell. Hij speelt Ray Velcoro, een detective met dikke snor en dronken daadkracht. Zijn jaren als agent in actie lieten de nodige littekens achter op zijn leven en zorgden voor een gebroken band met zijn familie en vooral zijn zoon. Zijn leven wordt gekenmerkt door een reeks slechte keuzes, waarvan hij nog steeds de gevolgen moet dragen.

Een van deze slechte keuzes is Frank Seyman, geportretteerd door de moeilijk te doorgronden Vince Vaughn. Frank, vroeger kleine crimineel, is nu uitgegroeid tot een voltijdse vuile-zaakjes-man. Naast deze twee topacteurs zien we ook nog Taylor Kitsch. Hem speelt agent Paul Woodrugh, een beschadigde en vooral lege ziel, die betrokken raakt nadat hij slachtoffer wordt van een roddel.

True Detective

HBO/Warner

En tot slot is er detective Ani Bezzerides, gespeeld door een sterke en franke Rachel McAdams. Ze is een vrouw die duidelijk wat bagage meesleept in haar leven, maar ook waarden neerzet die haar personage heel herkenbaar maken. Meteen ook het beste aan dit seizoen: een vrouwelijk personage dat niet op haar mondje gevallen is.

“What gave me away? The tits?”

Het is zeer bemoedigend dat de makers het gebrek aan een sterk vrouwelijk personage in het eerste seizoen willen goedmaken. Vooral Bezzerides’ tekortkomingen, haar koppigheid en haar schoonheid zorgen ervoor dat haar personage het machogehalte overstijgt. Ze veroorzaakt een soort tegenstrijdigheid en maakt dat de kijkers iemand hebben om zich aan vast te houden, iemand om echt aan te moedigen. Toch slaan de makers de bal volledig mis naar het einde van het seizoen toe.

Wat vooral opvalt in seizoen twee in vergelijking met het eerste, is hoe serieus de serie zichzelf ondertussen neemt. De humor, die al dan niet subtiel doorheen het eerste seizoen was vervlochten – vooral dan Woody Harrelsons penismoppen en Matthew McConaugheys esoterische dagkalender-observaties – is nergens terug te vinden. Dat is ook wat het tweede seizoen het meeste mist: wat licht gepor.

True Detective

HBO/Warner

Dat en een begrijpbare plot. Vooral de vele zijsprongen laten behoorlijk te wensen over. Zo valt op dat minder belangrijke nevenpersonages vaak belangrijke handelingen uitvoeren en voor plottwists zorgen. Omdat personages die we niet diepgaand kennen zulke belangrijke gevolgen veroorzaken, blijf je vaak met talloze vragen zitten.

Zo indrukwekkend als het eerste seizoen was, zo teleurstellend is dit tweede. Het mag dus beter voor seizoen drie. Zo zijn er al enkele namen getipt: Forest Whitaker, Josh Brolin en Uma Thurman. De acteurs zullen alvast weer niet het probleem zijn. Afspraak in 2017. Het tweede seizoen van True Detective is nu beschikbaar op blu-ray™ en dvd.

• Making The Vinci Massacre
  • A Look Inside True Detective
  • True Detective’s California