Review: De Behandeling

KFD

KFD

Hans Herbots kiest na de series Het goddelijke monster en The Spiral opnieuw voor het grote scherm. En dat doet hij op een zeer straffe manier. De Behandeling is de verfilming van The Treatment, een succesvolle thriller van de Britse auteur Mo Hayder. Over de inhoud van deze nieuwe Vlaamse film werd voor de release in alle talen gezwegen. De makers hielden de pers op afstand en behalve een vage teaser kregen we tot de première niets te zien.

Al die geheimdoenerij werpt van bij de eerste minuut haar vruchten af. Het publiek weet namelijk niet waaraan het zich moet verwachten en ontdekt alle twists en turns samen met speurder Nick Cafmeyer (Geert Van Rampelberg). Herbots koos naast Rampelberg voor een vrijwel onbekende cast. En dat blijkt een enorm pluspunt. Geen steracteurs die je afleiden van het verhaal, maar wel allemaal stuk voor stuk geloofwaardige personages van vlees en bloed. Een film zonder Koen De Bouw en Filip Peeters verkopen aan een producer lijkt mij niet eenvoudig in Vlaanderen. Maar hopelijk inspireert deze film andere regisseurs om deze stap ook eens te zetten.

KFD

De Behandeling oogt zeer rauw en duister – ongetwijfeld een souvenir dat Herbots overhield aan zijn internationale samenwerking voor The Spiral. Wie Scandinavische pareltjes als The Killing of The Bridge gezien heeft, merkt meteen waar Herbots zijn visuele mosterd haalde. Maar in plaats van klakkeloos te kopiëren. maakt hij zich deze stijl eigen. Daardoor komt deze Vlaamse film zeer on-Vlaams over. Die invloed uit het Hoge Noorden vormt meteen ook het enige minpuntje. Net als de Zweden en Denen neemt De Behandeling net iets te veel tijd om tot de uiteindelijke ontknoping te komen. Met een lengte van 2u10min moet dit zowat de langste Vlaamse film sinds Daens zijn. Maar laten we dat zien als een schoonheidsfoutje van een regisseur die risico’s durft te nemen en daardoor vernieuwende cinema aflevert. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen.

De Behandeling neemt een zeer gevoelig thema onder handen, maar benadert dit wel met de nodige voorzichtigheid en soberheid. Iets meer vertellen over het verhaal zou zonde zijn en afbreuk doen aan deze authentieke filmervaring. Dus ontdek hem vooral zelf. Verwacht geen feelgoodcinema, maar bereid je voor op een uppercut van een film.