Review: Downton Abbey seizoen 2

NCRV

Aan het einde van het eerste seizoen van Downton Abbey werd al duidelijk dat seizoen 2 ons ging meenemen naar WOI. De eerste aflevering begint in 1916. Erfgenaam Matthew Crawley ontwijkt bommen op het slagveld aan de Somme. Eens hij weer ‘veilig’ in de loopgracht zit, mijmert hij over Downton Abbey. Op die manier is de toon direct gezet voor het tweede seizoen van ons favoriet kostuumdrama. Julian Fellowes is erin geslaagd om de serie boeiend en verslavend te houden. Hij zorgt ervoor dat elk verhaal interessant blijft, waardoor mensen zich blijven hechten aan de familie Crawley en haar bedienden.

NCRV

Er komen enkele personages bij in het tweede seizoen. Matthew stelt in de eerste aflevering zijn verloofde voor, Lavinia Swire, gespeeld door Zoe Boyle. We weten allemaal nog hoe het verhaal van Matthew en Mary in het eerste seizoen was afgelopen. Nu hij een verloofde heeft, komen wat spanningen naar boven. Als je in het eerste seizoen geen fan was van Lady Mary, dan is dit het seizoen waarbij je beeld over haar zal veranderen. Het staat op haar gezicht te lezen dat ze nog steeds gevoelens heeft voor Matthew, waardoor je zou vermoeden dat ze het Lavinia zwaar zou maken, maar dat is niet zo. Mary blijft Lavinia steunen ondanks verwoede pogingen van haar tante en grootmoeder om Lavinia te vervangen door Mary.

“So, that’s Mary’s replacement. Well, I suppose looks aren’t everything.”

Ian Glenn vervoegt ook de cast van Downton als Sir Richard. Hij wordt de verloofde van Lady Mary. Hij is een  journalist die verschillende kranten in handen heeft en zijn eigen fortuin heeft gemaakt. Een man die weet wat hij wil en er altijd zal voor zorgen dat hij het krijgt. Het is overduidelijk dat Mary hem niet graag ziet, maar ze wil de buitenwereld tonen dat ze ook verder gaat met haar leven, net als Matthew.

NCRV

Voor vele fans komt de verpersoonlijking van het kwaad ook opzetten dit seizoen. En dat in de gedaante van Vera Bates. De ex-vrouw van Mr Bates wordt fantastisch gespeeld door Maria Doyle Kennedy. Mr Bates (Brendan Coyle) is één van de enige die niet naar het front wordt geroepen. Hij heeft nog steeds een oorlogswond van de Boerenoorlog. Voor hem lijkt alles zeer positief aan de start van dit seizoen. Hij vertelt eindelijk aan Anna dat hij haar graag ziet en vraagt haar ten huwelijk. Alles verloopt goed tot Vera opduikt. Zoals Julian Fellowes het zo mooi zei in een interview:

“Het is al erg genoeg dat hij (Mr Bates) niet wil terugkomen bij haar, dat is erg genoeg. Maar het feit dat hij niet wil terugkeren naar haar, omdat hij gelukkig zou zijn met iemand anders, dat is ondraaglijk.”

De oorlog brengt verschillende veranderingen met zich mee. De mannen worden bijna allemaal opgeroepen om te gaan vechten. Bediende Thomas had in het vorig seizoen zijn plaats al verzekerd bij het medische korps, omdat hij dacht op die manier niet naar het front zou moeten. Dat was verkeerd gedacht. Lord Grantham (Hugh Bonneville) wil graag naar het front maar krijgt uiteindelijk maar een ceremoniële positie. Lady Sybil (Jessica Brown Findlay) wil ook haar steentje bijdragen en volgt een opleiding als verpleegster. Onder andere door aandringen van Isobel Crawley (Penelope Wilton) wordt Downton Abbey een revalidatiecentrum voor gewonden van de oorlog. Dit is uiteraard tegen de zin van Violet Crawley (Maggie Smith). Als het aan haar lag bleef alles zoals het was en zou de oorlog niets veranderen. Zo een revalidatiecentrum brengt zekere spanningen met zich mee, vooral tussen Isobel en Cora (Elizabeth McGovern).

“Oh really! It’s like living in a second-rate hotel, where the guests keep arriving and no one seems to leave.”

Julian Fellowes overbrugt vier jaar, waardoor er veel gebeurt in het tweede seizoen. Hij heeft de juiste beslissing gemaakt om WOI niet op te splitsen in verschillende seizoen, anders zou het maar blijven aanslepen. Het houdt het seizoen ook op dreef, waardoor er nooit een saai moment is of een scène die je liever anders had gezien. De verhaallijnen zijn opnieuw perfect uitgeschreven en de acteurs gaan ook tot het uiterste om hun beste prestatie neer te zetten. Wat dan ook resulteerde in nominaties voor verschillende prijzen. Het is moeilijk om negatieve punten te vinden in deze serie, daarom gaan we ook geen moeite doen.
Laatste tip, als je seizoen 2 hebt bekeken, bekijk daarna direct de kerstspecial. Seizoen 2 is niet compleet zonder.