Review: Elysium

Sony Pictures

Sony Pictures

Deze uitspraak zal me waarschijnlijk niet populair maken bij tal van fanboys en geeks maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik de heisa rondom District 9 niet snapte. De film draaide rond een (toegegeven) interessante premisse die zowat halverwege overboord werd gegooid om een special effectenreel te worden voor Peter Jackson’s WETA bedrijfje. Een interessante mislukking noem ik zoiets. Het zette in ieder geval regisseur Neill Blomkamp op de Hollywood kaart en daar mag hij nu de vruchten van plukken met de superproductie Elysium.

Sony Pictures

In 2154 is de Aarde hopeloos vervuild en overbevolkt. Het plebs woont in sloppenwijken en werkt zich te pletter om rond te komen terwijl de rijken de planeet ontvlucht zijn. Hun luxeleventje wordt verdergezet op Elysium, een gigantisch ruimtestation waar de bitse Delacourt (een accent forcerende Jodie Foster) de plak zwaait. Op Aarde probeert ex crimineel Max (Matt Damon) zijn leven te beteren maar een tragisch werkongeval maakt daar korte metten mee. Hij heeft slechts luttele dagen om Elysium binnen te dringen om zichzelf te kunnen redden.

Net zoals bij District 9 is er in Elysium aan sociaal commentaar geen gebrek. De frustratie die Max voelt tegenover het totalitaire regime dat hem onderdrukt is tastbaar. De situatie op Aarde ziet er anno 2154 niet zo erg anders uit als nu, wat alles angstaanjagend plausibel maakt. Goed begonnen half gewonnen? Zo moet schrijver regisseur Blomkamp het alvast gezien hebben. Wederom laat hij de maatschappijkritiek en emotie halverwege zijn film vallen om ons te overdonderen met technotalk en zenuwachtige shootouts en vechtscenes.

Sony Pictures

Niks mis met die techno stuff hoor. De hoogtechnoligische wereld die Blomkamp schetst is gedetailleerd en voelt geloofwaardig aan. De personages waarmee hij het landschap bevolkt zijn echter zo ééndimensionaal dat ze karikaturaal worden. Zelden heb ik zo’n kille, gestoorde, compleet asociale en van elk greintje emotie ontdane bad guys gezien (Sharlto Copley gaat er los over). Het feit dat op Elysium zowat elke kwaal op een paar minuten genezen kan worden is onvoldoende motivatie om als personage zo zorgeloos met het leven van anderen om te gaan. Of misschien ben ik gewoon een grote cry baby, dat kan ook.

Elysium is meer dan onderhoudend genoeg als zomervertier. De belofte van een originele sci fi film met diepgang wordt echter in de kiem gesmoord om plaats te maken voor rondvliegende ledematen en een legertje clichés om de gaten op te vullen. Interessante mislukking nummer 2 zeg maar. Blomkamp, your move.