Review: Ender’s Game

Summit Entertainment

Summit Entertainment

Niet alleen wijn heeft tijd nodig om te rijpen, blijkbaar ook goede boeken. 30 jaar na het publiceren van de roman, maakt Ender’s Game zijn intrede op het grote scherm. Auteur Orson Scott Card wachtte zolang om zeker te zijn dat zijn verhaal tot het uiterste tot zijn recht kwam. En het beste ervan is dat de technologieën overeenstemden met zijn fantasieën. Ender’s Game brengt een vakkundige film die moeilijke vragen over de aspecten van de mensheid stelt.

Summit Entertainment

Summit Entertainment

Nadat een buitenaards ras, de Formics, de aarde had aangevallen, begon de International Fleet met het voorbereiden voor de volgende invasie. Dit door het gebruik van de meest begaafde kinderen op aarde naar een trainingskamp te sturen. Andrew ‘Ender’ Wiggin (Asa Butterfield) is één van die kinderen. Ender is een verlegen maar zeer strategisch aangelegd ventje. Hij leert al snel hoe het spel wordt gespeeld. In een korte tijd heeft hij het onder de knie en kan moeiteloos elk team verslaan. Hoewel de leiders van de Battle School er alles aan doen om het hem en zijn “Army”-genoten zo moeilijk mogelijk te maken. Niet veel later wordt Ender, op bevel van Colonel Graff (Harrison Ford), overgeplaatst naar de Command School. Daar wordt hij persoonlijk getraind door Mazer Rackham (Ben Kingsley) om zich daar klaar te stomen voor de strijd en het lot van de aarde in zijn handen te leggen.

This is not a game

Uitstekende cast die de personages goed neerzetten. Met op kop de jonge Asa Butterfield. Harrison Ford speelt een keiharde eikel en wordt bijgestaan door Viola Davis die de rol van psychiater voor haar deel neemt.

Ik ben naar deze film gaan kijken met het gedacht dat een SF-film gewoonlijk actie in de ruimte is. Was ik verkeerd. Een prachtverhaal dat je tot nadenken stemt en goede acteerprestaties. Goede special effects waarbij ik maar op één woord kon komen: cool. Er was maar één minpuntje… ik wist niet dat er boeken van zijn. Anders had ik deze ook nog wel gelezen. Ik kan maar één ding meegeven, gaan kijken!