Review: Enough Said

20th Century Fox

20th Century Fox

Het wordt een vast patroon bij de Hollywood-prijsuitreikingen… Naast de acteurs uit de grote films, wordt er steeds een nominatie gegeven aan acteur uit een kleinere productie. Dit jaar was het aan Julia Louis-Dreyfus (Seinfeld, Veep), die naast de Golden Globe greep voor beste komische actrice in Nicole Holofceners Enough Said.

20th Century Fox

We volgen er het leven van de lichtjes-neurotische Eva (Louis-Dreyfus), een gescheiden aan-huis masseuse. Ze kampt met een immers groter-wordende verlatingsangst omwille van haar dochter, Ellen (Tracey Fairaway), die binnenkort op unief vertrekt. Om haar zinnen te verzetten nodigen beste vrienden Will (Ben Falcone) en Sarah (een grappige bijrol voor Toni Collette) Eva uit op een tuinfeest. Ze ontmoet er twee mensen die het conflict uit de film zullen bepalen.

Eva ontmoet er aanvankelijk Marianne (Catherine Keener), een poëet en vrije ziel, bij wie ze al snel aan-huis gaat masseren en nog sneller mee bevriend wordt. Haar fascinatie voor haar non-burgerlijke kijk op het leven en liefde (Marianne is zelf gescheiden) fascineren Eva. Op het feest ontmoet ze ook op gênante wijze Albert (wijlen James Gandolfini) met wie ze wat argwanend toch op date gaat. Albert en Eva blijken een goede match te zijn en beslissen verder te gaan. Tot blijkt dat Albert Marianne’s ex is…

20th Century Fox

De grootste kracht van Enough Said is dat het geen Cameron Diaz-achtig vehikel geworden is vol lauwe fratsen en nog flauwere situaties. Holofceners scenario is simpelweg sterk. Ze focust zich in de vertelling minder op de driehoeksverhouding en meer op Eva’s innerlijk conflict. De manier waarop Eva’s verlatingsangsten parten spelen, wordt niet enkel geloofwaardig en komisch geportretteerd door Louis-Dreyfus, maar voelt ook universeler aan naarmate de film tot zijn einde komt.

Ook houden Dreyfus en Gandolfini hun relatie speels en fris, waardoor deze (mis)match geloofwaardig aanvoelt. Het is dan ook uiterst spijtig dat Holofcener de nood bleek te hebben om er een Hollywoodiaanse happy ending aan te breien. Dit ondermijnt nogal het geheel. Maar deze tragikomedie is al bij al een aangename verrassing geworden. Het breekt geen conventies, maar weet verdomd goed hoe het met de clichés van het genre moet omgaan.