Review: Entourage: het laatste seizoen

HBO

Dat het niet altijd grappig hoeft te zijn, om goed te zijn, bewijst Entourage al jaren met verve. Moeiteloos bokst deze serie op tegen de How I Met Your Mothers en Big bang Theory’s van dit decennium. Wat Gossip Girl is voor vrouwen, is Entourage voor veel mannen. HBO laat grotendeels de Hollywood glamour en glitter achterwege, maar brengt de levens van het vijftal op de voorgrond. Dit vormt weer het succesrecept voor het achtste en laatste seizoen. Zelden zag ik een laatste seizoen dat nog altijd even pittig en goed voor de dag komt. Toch zie je hier en daar, dat het ook in de serie wat op ‘afscheid nemen’ lijkt. Desalniettemin de loftrompet voor producer Mark Wahlberg.

Dit slotseizoen draait vooral om de soberheid van Vincent Chase (Adrian Grenier). We herinneren ons het zevende seizoenseinde, hoe Vincent slachtoffer wordt van zijn eigen druggebruik. Om een celstraf te vermijden, gaat Vincent afkicken voor drie maanden. Dit seizoen opent met zijn terugkomst uit de afkickkliniek. Wat ze nog allemaal meemaken, lees je hier!

HBO

Vincent Chase

Opnieuw blinkt Vincent uit in zijn gulheid richting zijn vrienden en iedereen rondom hem. In het afkickcentrum was hem een idee over een film met bedolven mijnwerkers ontsproten. Zelf schrijft hij het idee grosso modo op papier en ziet zijn broer Johnny “Drama” Chase (Kevin Dillon) schitteren in de hoofdrol. Billy Walsh (Rhys Coiro)- die ook al van seizoen 1 meegaat- helpt bij het voltooien van het script. Halverwege het seizoen ontmoet Vincent eindelijk de liefde van zijn leven.

Eric ‘E’ Murphy

Eric (Kevin Connoly) vergaat het veel minder goed dan Vincent. Nadat zijn geliefde haar verlovingsring terug zendt in een enveloppe, is het meteen duidelijk dat het zijn ex-verloofde wordt. Terwijl zijn partner Scott Lavin (Scott Caan) de zaken draaiende houdt. Gaat de – op wraak beluste – E van bil met haar ex-stiefmoeder, de ultieme Hollywoodmilf Melinda Clarke. Om niet teveel te spoilen, zal je zelf moeten zien of het uiteindelijk nog goed komt. HBO heeft ook nog een goeie draai aan dit verhaal in petto op het einde.

HBO

Ari Gold

Het huwelijk van Ari Gold (Jeremy Piven) lijkt dit seizoen definitief op de klippen te lopen. Zijn vrouw loopt te flikflooien met chefkok Bobby Flay, die door Ari zelf werd gelanceerd. En Mr. Gold kruipt meer op Dana Gordon (Constance Zimmer) dan hij zich achter zijn bureau bevindt. De scheidingspapieren lijken verzonden, maar Ari gaat vol voor de verzoening met een laatste romantische poging.

Johnny Drama

De carrière van Johnny kruipt eindelijk uit het dal met de animatieserie “Johnny’s Bananas”, bijgestaan door het stemgeluid van Andrew Dice Clay. Beide proberen terug een weg te bouwen naar de top. Dit loopt niet allemaal zo vlekkeloos als het zou moeten. Vooral Andrew steekt een stok tussen de deur voor Drama.

HBO

Turtle

Eindelijk werkt Turtle (Jerry Ferrara) zich een weg naar een eigen kapitaal met Avion Tequila. Zijn ondernemingsdromen stoppen hier niet bij. Gelukkig hoeft hij niet op te draaien voor Vincents huis dat hij in brand steekt. Veel meer is er dit seizoen niet weggelegd voor Jerry.

Zoals je kan lezen, proberen ze dit seizoen allemaal op hun eigen benen te staan. Dit gebeurt met vallen en opstaan onder toeziend oog van Vincent Chase.

De kwinkslag op het einde geven we al kado. Al volgt nog een merkwaardig alternatief einde na een gedeeltelijke aftiteling.

Turtle: Wow, I’m getting a little emotional.
Drama: Yeah, me too. We better find someone to f*ck in Paris.

Zoals gebruikelijk, verschijnen een aantal echte Hollywoodfiguren de revue. We sommen de belangrijkste op: Illeana Douglas, Debi Mazar, Johnny Galecki, Christian Slater, Mark Cuban,…

*Hollywood Sunset: A Farewell to Entourage                                                                                                                         *A look back at Entourage with exclusive behind-the-scenes footage and candid interviews with cast, crew and special guests