Review: Everything Or Nothing: The Untold Story of 007

Moore Broccoli Saltzman

Red Box Films

De documentaire Everything or Nothing: The Untold Story of 007 toont ons in detail hoe drie mannen ijverden om de James Bond boeken naar het grote scherm te vertalen. De productiemaatschappij Red Box Films (Man on Wire) ging een samenwerking aan met de Britse maatschappij Passion Pictures om deze docu te maken over de strijd achter de financiële schermen van de 007-machine.

Red Box Films

Alles begon uiteraard bij Ian Fleming. Als officier die zijn hele carrière achter een bureau zat, fantaseerde hij over een heel mannelijke spion die alle vrouwen in bed krijgt en meermaals de wereld red. Fleming noemde zijn held James Bond, schreef zeer actieve romans en droomde ervan de filmadaptaties te kunnen bewonderen. Ondertussen plande de Amerikaanse producent Albert “Cubby” Broccoli de aankoop van de filmrechten. Als grote James Bond-fan en extraverte bon-vivant overtuigde hij de nodige mensen en verkreeg hij de rechten. De financiële steun kwam van circusdirecteur Harry Saltzman, die zijn drang om te entertainen graag wilde botvieren. Samen stichtten ze EON Productions (Everything Or Nothing).

De James Bond-franchise werd dus een filmreeks waarin de nadruk op de productie ligt. Niemand gaat naar Bond gaan kijken voor de regisseur of voor de plot, maar wel om onder de indruk te zijn van de special effects, de locaties en de gadgets. Voor elke film spreken de producenten grote namen uit de muziekwereld aan, onderzoeken ze de populaire trends van het moment en gaan ze voor de beste Bond ooit.

De mannen van Red Box Films weten goed hoe ze een verhaal moeten vertellen. De archiefbeelden zijn uitgebreid en interessant, de interviews evenwichtig en relevant. Het leukste aspect is de manier waarop de filmbeelden de verschillende hoofdstukken illustreren. Dankzij MGM en Sony kregen ze toegang tot alle films en mochten ze naar hartenlust knippen en monteren. De intriges tussen producenten, acteurs en concurrenten zijn Shakespeareaans maar menselijk en de grens tussen passie en business is onbestaand.

We zijn er van overtuigd dat zelfs de grootste James Bond-kenner nog zaken bijleert bij het bekijken van Everything or Nothing. Wie er helemaal niks van kent zal toch genieten van de slimme montage en van de fascinerende anekdotes.