Review: Evil Dead

Sony Pictures

Sony Pictures

Ik keek, zoals iedereen, hoogst argwanend uit naar de remake van Sam Raimi’s klassieker The Evil Dead. Remakes, maar al te vaak inspiratieloze kopieën, zijn en blijven Hollywoods ergste kwaal. Fede Alvarez staart zich echter niet dood op Raimi’s origineel. Zijn Evil Dead neemt afstand van de zwarte humor, zoekt geen tweede Bruce Campbell en kopieert niet klakkeloos het origineel. Alvarez kiest bewust voor de full-on horror en legt de nadruk op vuile gore en constante terreur.

Abomination Mia: You’re gonna die here, you pathetic junkie!
Mia: I’ve had enough of this shit.

Alvarez behoudt de premisse van het origineel. Vijf vrienden zakken af naar een cabin in the woods en vinden er het Boek der Doden. Daarmee roepen ze ongewild demonen op die hen één voor één overnemen. Een bloederige overlevingsstrijd breekt uit.

Sony Pictures

Daar waar Raimi met de deur in huis viel kiest Alvarez echter voor een volwaardige, dramatische opbouw. Hij gaat dieper in op het knap gevonden achtergrond-verhaal van de vijf personages. Alvarez wil duidelijk niet in Raimi’s absurde humor vervallen en houdt de film bloedserieus en pikdonker.

Mia: [possessed, to David] Why don’t you come down here and let me suck your cock, pretty boy?

Na deze opbouw breekt de hel namelijk los. Een uur lang raast Evil Dead ongenadig door. Geen moment val je zonder spetters bloed, verwrongen nekken of ijverig bewerkte lichaamsdelen. Alvarez trekt voor de body violence zijn trukendoos helemaal open. Huishoudtoestellen en doe-het-zelfmateriaal worden overvloedig en enthousiast aangewend. Enkel het laatste kwartier viel ik een beetje uit die constante flow of tension.

Sony Pictures

Alvarez houdt natuurlijk ook vast aan enkele iconische elementen uit het origineel. De swooping camera, de kettingzaag en de befaamde tree rape scène mochten gewoonweg niet ontbreken. Hij geeft er wel een iets modernere toets aan en steekt ze doodleuk in een vuiler jasje. De diehard Evil Dead-fans zullen hier en daar ook grijnzen bij de subtielere verwijzingen naar het origineel.

De remake is stijlvoller en strakker dan het origineel, wat ook wel mag met een budget van 17 miljoen dollar. Wat de nieuwe Evil Dead echter mist is de verbluffende originaliteit die de eerste tot een cultklassieker maakte. Alvarez is geen Raimi, dat mogen we ook niet van hem verwachten, maar hij maakt wel zijn eigen film. Een badass Evil Dead die zowel bij de franchise hoort als er van losstaat. Als het zo zit, laat Evil Dead II of Army of Darkness II maar komen!