Review: Fai bei sogni

Fai bei sogni

Cinémien

Dieter

Dieter

Deze maand wordt Marco Bellocchio uitgebreid gehuldigd in onze hoofdstad, waar hij te gast is voor een masterclass en filmreeks in Flagey én een grote retrospectieve krijgt in Cinematek. Voor wie het dichter bij huis zoekt is er ook de bioscooprelease van zijn nieuwste prent Fai bei sogni.

Rating: ★★☆☆☆

Regie: Marco Bellocchio
Cast: Bérénice Bejo, Valerio Mastandrea, Fabrizio Gifuni, Guido Caprino, Barbara Ronchi, Dario Dal Pero, Nicolò Cabras, Emmanuelle Devos
Muziek: Carlo Crivelli

Fai bei sogni (Sweet Dreams) handelt over een man van middelbare leeftijd die er niet in slaagt om de dood van zijn geliefde moeder te verwerken.

Fai bei sogni

Cinémien

De film opent op oudejaarsavond 1969, als er door dit overlijden een abrupt einde komt aan de idyllische jeugd van de negenjarige Massimo. De verbouwereerde jongen, voor wie de ware toedracht van het sterfgeval wordt verborgen, weigert het verlies te aanvaarden – wat hem voor de rest van zijn leven zal tekenen.

Marco Bellocchio schakelt heen en weer tussen Massimo’s bewogen kindertijd en zijn volwassen leven, wanneer hij zijn eerste stappen zet als beginnende verslaggever en oorlogscorrespondent. Het is een emotionele odyssee waarin de protagonist overschaduwd blijft door een gevoel van leegte (het gebrek aan moederliefde) maar uiteindelijk toch een zekere vorm van troost zal vinden.

De regisseur van het controversiële Nel nome del padre (1972) en Vincere -dat een vergeten episode uit het leven van de fascistische dictator Mussolini belichtte- baseerde Fai bei sogni op de gelijknamige autobiografische bestseller van de in Turijn geboren Massimo Gramellini, adjunct-hoofdredacteur van de krant La Stampa.

Fai bei sogni

Cinémien

Het melodramatische verhaal weet de op de loer liggende cliché’s te omzeilen en krijgt wat meer cachet door de fraaie deep focus-fotografie van Bellocchio-habitué Daniele Ciprì, die onder meer ook het subtiele spel van licht en duisternis verzorgde in de forse misdaadstudie Salvo. Maar ten aanzien van Bellocchio’s meest markante films, waarbij de Italiaanse veteraan zelden om een politiek statement of enige ophef verlegen zat, valt deze wisselvallige kroniek toch behoorlijk licht uit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
TAGS: , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.