Review: Frances Ha

Pine District Pictures

Pine District Pictures

Laat u vooral niet afschrikken door de abstracte plotbeschrijving en het feit dat de film in zwart-wit is. Frances Ha is niet intellectualistisch, snobistisch, arty farty, ontoegankelijk of wat dan ook.

Pine District Pictures

Laat ik zelf eens een poging doen om het verhaal te omschrijven: Frances (Greta Gerwig) is een New Yorkse danseres wiens carrière niet echt van de grond komt. Ze dumpt haar vriendje die wil gaan samenwonen en wordt vervolgens zelf gedumpt door haar beste vriendin Sophie (Mickey Sumner) die een nieuwe roommate gevonden heeft. Op korte tijd verhuist ze van hier naar daar en raakt ze nogal teleurgesteld in haar zogenaamde vrienden. Maar we kunnen u nu al vertellen dat het uiteindelijk goed afloopt!

Waarom regisseur Noah Baumbach voor zwart-wit gekozen heeft is niet helemaal duidelijk. Als we ons van onze slechtste kant willen tonen zouden we zelfs durven beweren dat hij gekozen heeft voor instant artistiekerigheid. Maar het wel heel sobere kleurenpalet stoort absoluut niet. Frances Ha is een schoolvoorbeeld van een tragikomedie. Er zitten oprecht grappige momenten in de film (als we de luidop lachende man in de zaal mogen geloven) maar ook enorm breekbare scènes. Baumbach vindt wat ons betreft hierin de juiste balans.

Pine District Pictures

Het duurde even vooraleer wij doorheen de actrice Gerwig het personage Frances konden zien maar daarna krijg je steeds meer sympathie voor de klunzige undateable danseres. Ondertussen breekt het romantische beeld van New York beetje bij beetje. We krijgen rijkeluiskinderen voorgeschoteld die het zich kunnen permitteren om kunstenaar te zijn en ondertussen flats van 4000 euro per maand te betalen. Ondertussen proberen anderen wanhopig het hoofd boven water te houden.

Het anderhalf uur durende geheel is leuk maar niet geniaal. Een aanrader voor wie iets zoekt dat licht verteerbaar is maar toch nog even blijft hangen.