Review: Frankenweenie

Frankenweenie
Walt Disney Pictures

De jonge Victor is een eenzaat die dankzij een excentrieke leraar natuurkunde interesse krijgt in wetenschap. Wanneer zijn hond en enige vriend overreden wordt is hij ontroostbaar. Zijn ouders vertellen hem dat Sparky nu verder leeft in zijn hart. Maar Victor heeft zijn hond liever terug in levenden lijve dus hij onderneemt een heuse Frankenstein-operatie en brengt Sparky opnieuw onder de levenden. Een paar medeleerlingen krijgen lucht van zijn experiment en proberen met het oog op een wetenschapwedstrijd iets gelijkaardigs. Het loopt echter mis en dat betekent een catastrofe voor het dorp.

Disney

Frankenweenie is niet alleen een adaptatie van Mary Shelleys Frankenstein uit 1818, het is ook geen nieuw materiaal in Tim Burtons oeuvre. In 1984, toen Burton nog werknemer was bij Disney, had hij het verhaal al tot een kortfilm verwerkt, maar Disney vond het resultaat te donker en luguber en gooide de jonge Burton op straat. Bijna dertig jaar en veel successen later was Disney plots wel geïnteresseerd in het verhaal. De oude kortfilm werd herwerkt tot een langspeler en er werden – zoals gewoonlijk volledig overbodige – 3D-effecten toegevoegd. Het mooie zwart-wit kleurenpalet werd bewaard en is een duidelijke verwijzing naar de eerste Frankenstein-film met Boris Karloff.

Hoewel het verhaal niet veel bijzonders is en vrij simplistisch in elkaar zit worden trouwe fans niet teleurgesteld want alle typische Burton-elementen zijn aanwezig. We krijgen een hele resem hilarische lelijke tronies – de natuurkundeleraar! – en Victors klas zit vol met kleine engerdjes. Frankenweenie bevat bovendien leuke knipoogjes. Burton brengt Mary Shelley bijna letterlijk opnieuw tot leven in de gedaante van de schildpad Shelley.

Ook verwijzingen naar oude horrorfilms ontbreken niet. Victors ouders genieten ’s avonds van een vroege verfilming van Dracula en Sparky’s grote liefde, de elegante poedel van het buurmeisje, krijgt na een elektrisch geladen aanraking met Sparky hetzelfde kapsel als de Bride of Frankenstein. (Bonus voor de mythologiefans: de poedel heet Persephone.) Er wordt zelfs terugverwezen naar een van Walt Disneys vroegste verwezenlijkingen: tijdens de verwoesting van het dorpsfeest zien we op de achtergrond Bambi op het uithangbord van de plaatselijke cinemazaal. Alsof Burton tegen de ouders in het publiek wil zeggen dat ze hun kleintjes de volgende keer moeten meenemen naar een echte kinderfilm.

Walt Disney Pictures

Want zoals gewoonlijk is het weer niet geheel duidelijk of deze film geschikt is voor kinderen of niet. Akkoord, het verhaal is eenvoudig te volgen en niet radicaal vernieuwend, de monsters zijn eerder grappig en er wordt nogal naïef omgesprongen met het concept ‘de dood’, maar hier en daar heeft Burton er toch weer een gewaagde scène in gestopt . We willen vooral niks verklappen maar na deze film heb je het lichtblauwe vermoeden dat Burton niet zo’n poezenliefhebber is. Kinderfilm of geen kinderfilm, Frankenweenie is de ideale ontspannende film voor tijdens luie zondagavonden. En vooraleer u ook creatief wordt met een overleden huisdier en startkabels: naar het schijnt werkt de Frankenstein-methode niet.