Review: Grudge Match

Warner Bros.

Warner Bros.

Senior Citizen Action Porn is de naam van het fenomeen; de verklaring van het commerciële succes van The Expendables en Red. Het zijn films die letterlijk teren op de nostalgische waarde van hun hoofdacteurs en op hun iconische waarde in het genre. Deze niche verkoopt zich meestal aan het oudere filmpubliek of aan de jonge, onervaren filmkijker. Grudge Match hoopt mee te dingen aan deze mode.

Warner Bros.

Hadden we de film dan ook na twintig minuten gestopt, dan hadden we mogelijk onze huidige rating verdubbeld. Regisseur Peter Segal (Get Smart, The Longest Yard) opent met een satirische sportreportage over de rivaliteit tussen Henry Sharp (Sylvester Stallone) en Billy McDonnen (Robert De Niro). De knipogen naar zowel hun iconische filmrollen (respectievelijk Rocky en Jake LaMotta uit Raging Bull) als hun carrièrekeuzes zijn scherp en grappig.

In zekere zin zijn de hoofdpersonages uit Grudge Match ook een voortzetting van deze rollen. Na zijn korte roem is Henry teruggekeerd naar zijn geboortestad om in de fabriek te werken (Rocky), terwijl Billy met zijn geld een bar heeft geopend waar hij onemanshows opvoert (Bull). Wanneer ze een aanbod krijgen om hun stemmen en fysiek te verlenen aan een nieuw videospel, komen beide mannen elkaar weer tegen.

Warner Bros.

Het loopt niet van een leien dakje, want Henry en Billy hebben nog een eitje te pellen met elkaar. Beiden hebben destijds één confrontatie in de ring gewonnen, maar Henry heeft net voor de beslissende, derde match zijn carrière stopgezet. Wanneer hun huidige samenkomst in een gevecht ontspoort, worden ze een YouTube-sensatie. Verleid met heel wat geld gaan ze een derde confrontatie aan.

Wie had gehoopt dat het duo Stallone en De Niro vonken zou geven op het scherm, heeft het aanvankelijk niet mis. Hun initiële (bek)vechterij is van goede aard en weet meermaals het publiek te doen lachen. Maar dat is slechts een verrassingselement. Hun conflicten verliezen als snel komische stoom. Dit tevens omdat het verhaal dat volgt redelijk lauw van aard is.

Warner Bros.

Zo herbegint Sally (Kim Basinger) een relatie met Henry. Maar Sally heeft eigenlijk een kind met Billy – met de zeer bedenkelijke naam B.J. (Jon Bernthal) – die vervolgens zijn vader begint te trainen. Het typische sportdrama installeert zich: het conflict van de arena trekt zich door in het persoonlijke leven. Mensen die familiair zijn met dit genre weten dan ook dat de ware medaille meestal in de vorm van (familie)liefde komt…

Grudge Match vervalt al snel in slaapverwekkende clichés. Als regisseur is Segal ook niet sterk genoeg om ons deze clichés te verkopen. Stallone, De Niro, Basinger en Alan Arkin spelen allemaal op automatische piloot. Om het geheel nog erger te maken, is het hele ding uitgelicht alsof we naar een tv-productie aan het kijken zijn. Spijtig, want genrepioniers als De Niro en Stallone hadden een originelere zwanenzang in dit genre verdiend.