Review: Hansel & Gretel: Witch Hunters

Paramount

Paramount

Wat gebeurde er precies nadat Hans en Grietje de heks in de oven duwden en uit het peperkoeken huisje vluchtten? Simpel: ze werden nors en sarcastisch en gingen voor de rest van hun dagen op heksenjacht. Een noodzakelijke en lucratieve taak, zo blijkt in Hansel & Gretel: Witch Hunters. Honderden heksen vliegen rond in het oude Europa en stelen om de zoveel tijd een handvol kinderen. Gelukkig bieden Hansel (Jeremy Renner) en Gretel (Gemma Arterton) soelaas. Voor een beurs vol goud onthoofden, verbranden en verhakken ze zoveel heksen als je maar wil.

I’ve learnt two things during our time in the house.

Paramount

Hansel & Gretel is een zeer aangename verrassing. 80% van de film bestaat uit wel uitgevoerde actiescènes en vechtpartijen, de humor is flauw zonder het platvloerse niveau van parodieën te bereiken en de oneliners zijn om van te smullen. Het budget is naar geloofwaardige acteurs gegaan (Famke Janssen, Peter Stormare) en naar nog meer geloofwaardige decors. Aan het ontwerpen van kostuums, heksen en andere beesten, zijn duidelijk een aantal geschifte brainstorm-sessies gewijd.

One: Never enter a house made of candy.

Paramount

De onbekende Noorse regisseur Tommy Wirkola is voluit voor de sfeer gegaan en dat lijkt ons een goede zet. De film is over-the-top en relativeert zichzelf zonder te moeten inboeten aan professionalisme. Vanaf de mooi uitgevoerde intro tot de slachting van een volledige heksensabbat met behulp van een gewijde machinegeweer houdt de film vaart. De zij-verhalen en praatscènes zijn beperkt tot een minimum en fairy tale exploitation en gore voeren de toon.

And two: If you’re going to kill a witch, set her ass on fire.

De pseudo-metal soundtrack houdt eveneens het tempo hoog en deze trash versie van Hansel & Gretel ontpopt zich verrassend genoeg tot een geestige guilty pleasure vol ontploffende hoofden, Gretels strakke leren broeken en een Hansel die aan diabetes lijdt door te veel te snoepen.