Review: Het Diner

A-Film

A-Film

In 2009 boekte de Nederlandse auteur Herman Koch een overweldigend succes met Het Diner. Het boek is intussen vertaald in 33 talen en ging in Europa alleen al meer dan 1 miljoen keer over de toonbank. Een verfilming van Het Diner kon dus niet uitblijven.

A-Film

Het scenario van regisseur Menno Meyjes blijft dichtbij de roman van Koch. Twee koppels treffen elkaar op restaurant. Aan de ene kant van de tafel zitten de depressieve geschiedenisleraar Paul (Jacob Derwig) en zijn vrouw Claire (Thekla Reuten). Tegenover hen zien we Pauls broer Serge (Daan Schuurmans), een populaire politicus die in de running is om minister-president te worden, en diens echtgenote Babette (Kim van Kooten). Het viertal heeft het over allerlei koetjes en kalfjes, en ontwijkt daarbij behendig de echte aanleiding van hun get-together.

Waarom zijn ze dan wel samengekomen? Hun zoons hebben iets mispeuterd. En dat is nog zacht uitgedrukt. Ze hebben een misdrijf gepleegd dat de rest van hun leven kan bepalen. De ouders staan dus voor een moeilijke keuze. Moeten ze hun kinderen beschermen, of hen net hun verdiende straf laten ondergaan? Alle vier denken ze er het hunne over. En zo wordt het aanvankelijk beschaafde etentje toch nog een dinner from hell.

A-Film

Kortom: de bestseller van Herman Koch biedt genoeg stof voor een pittig filmpje over botsende morele waarden. Denk Polanski’s Carnage van een aantal jaar terug, maar dan dramatischer. Verwacht je dus niet aan ontsnapte hamsters of komische kotsbeurten.

Verfilmingen van succesvolle romans blijven natuurlijk tricky. Fans van het boek zullen altijd wel met bepaalde verwachtingen zitten. Verwachtingen die regisseurs slechts nu en dan kunnen inlossen en zelden overtreffen. Maar wees gerust. Jullie dienares heeft Het Diner niet in haar boekenkast staan en trok dus onbevooroordeeld naar de bioscoop.

Dat gezegd zijnde bleef ik toch de hele film lang met de gedachte in mijn achterhoofd zitten dat ik naar de bewerking van een boek aan het kijken was. Hoofdpersonage Paul voorziet de hele avond van commentaar in een voice-over, en dat verstoort maar al te vaak de flow van de film. Telkens wanneer een discussie tussen de personages op dreef begint te komen, wordt ze onderbroken door Pauls bespiegelingen over zijn tafelgenoten of door een overload aan flashbacks. Zo komt het nooit echt tot verbaal vuurwerk. Iets wat we wel te zien kregen in Carnage.

A-Film

Jacob Derwig zet een solide prestatie neer als Paul. Zijn tegenspelers krijgen echter te weinig te doen. Daan Schuurmans’ Serge is bij momenten bijzonder geestig, maar regisseur Meyjes geeft de acteur niet de kans om zijn personage veel diepgang mee te geven. Waarom zou hij ook: de commentaarstem van Paul vertelt ons immers al alles wat we over zijn broer moeten weten. Toch?

Of je het boek nu gelezen hebt of niet: hier had meer ingezeten. Over een aantal jaar mogen we ons nog verwachten aan de Engelstalige verfilming van Het Diner. Het wordt het regiedebuut van actrice Cate Blanchett. Benieuwd of zij met een meer beklijvende film op de proppen komt…